waarom horen kinderen niet in de gevangenis thuis als er geen plek is in in instellingen?

Vaak komt in het nieuws dat kinderen naar de jeugdgevangenis gaan omdat er geen plek is binnen de instelling waar ze naar toe verwezen zijn.

Ze zeggen dan dat deze kinderen volledig onschuldig zijn en er niet op hun plek zitten.

Maar als dat werkelijk zo is kun je je afvragen waarom geen familielid, pleeggezin of ouder ze thuis willen hebben.

Vaak hebben deze kinderen heel onhebbelijk grensoverschrijdend gedrag ze blowen en zijn niet te handhaven in gezinnen. Een overplaatsing naar een gesloten plek is een weloverwogen keuze die in samenwerking met verschillende disciplines gebeurt.

Ik kom vandaag de dag namelijk veel kinderen tegen in instellingen die daar de hele boel terroriseren en eigenlijk stuk voor stuk in de jeugdgevangenis thuis horen zodat hun discipline, gehoorzaamheid en respect bijgebracht wordt. Zoals ik het ervaar en zie is het eerder dus andersom, er zitten niet onschuldige kinderen in de jeugdgevangenis maar juist vaak in opvanghuizen en cirsisgroepen waar ze niet te handhaven zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

ik kan je alleen mijn eigen ervaringen delen

ik zat in de lik omdat ik zogenaamd niet te handhaven was in de open jeugdzorg daarna is bureau jeugdzorg erbij gekomen en die hebben mij met een ots maatregel door gestuurd naar vught vandaar uit ben ik verhuisd naar breda en spijkenisse
dit heeft bij elkaar 22 maanden geduurd

achteraf vroeg iemand in spijkenisse mij wat ik er had geleerd
mijn antwoord was simpel ik heb alleen geleerd wat je als crimineel wel en niet moet doen

als zogenoemd ontspoort jochie heb ik niet geleerd hoe ik me in de maatschapij wenselijk moet gedragen
dit heeft ook voor problemen gezorgd bij mijn terug keer in de maatschappij daar ik namelijk vanaf dat moment eigenlijk alleen nog maar criminelen kende

gelukkig ligt dit alles nu achter mij en functioneer ik enig sinds normaal in deze maatschappij
maar dit komt zeker niet door de hulp van bureau jeugd zorg of aanverwante organisaties
dit komt zuiver en alleen door eigen wil en inzet en een afkeer tegen de criminaliteit etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
@kravmaga mocht je er niks aan hebben vermeld dat even in een reactie en ik verwijder mijn stukje proza weer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig terroriseerde ik de boel niet
ik ben alleen een keer door een begeleider met mijn hoofd op de hoek van een tafel gegooid vanaf dat moment liep het uit de hand en won ik bijna in mijn eentje van acht man daardoor was ik niet meer gewenst in de open jeugdzorg
dus niet door drugs drank of tegendraadsheid de consequenties van crimineel gedrag zijn echt te fijn in nederland: tv op cel etc. net een hotel dus dat was niet echt het geen dat me afschrikte van de criminaliteit
ik vind criminelen altijd al loosers en daar wilde ik niet bij horen

Andere antwoorden (3)

Ik ga er vanuit dat je uit dat je werkzaam bent in deze instellingen, want hoe kom je deze kinderen anders zomaar tegen.
Heb je wel eens met de jongeren en ouders gepraat, dan zal je er achter komen, dat veel van deze jongeren pas de " juiste" hulp krijgen als het bijna te laat is. Wat had er moeten gebeuren dat ze hier niet terecht zijn gekomen! Daar zit de vraag en nergens anders! Wie zegt dat de ouders hun kind niet liever thuis had gehouden, soms kan het gewoon niet.
Uit ervaring weet ik dat het een gevecht met instanties is, hulp die niet aansluit op de vraag. Ben je het als ouders niet eens met de beschikbare hulpverlening dan ben je alleen maar eigenwijs, betweterig. want de instanties weten alles beter. Enfin, er zullen genoeg ouders nog wel wat aanvullingen hebben.
Wij hebben het geluk om na jarenlange "gevechten" tegen instanties, een goede behandelplek te vinden. Helaas zijn goede behandelplekken zeldzaam en met wachtlijsten van jaren.
Ben benieuwd in hoeverre je werkelijk van de achtergrond van deze jongeren en hun ouders af weet, alvorens te oordelen. Ik weet haast wel zeker dat de helft van de jongeren met " grensoverschrijdend gedrag" niet thuis horen in een jeugdgevangenis of gesloten plek. Maar ja, als het kalf verdronken is........
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Haal je nu werkelijk je informatie uit de dossiers? Ingevuld door bureaumedewerkers van jeugdzorg e.d. instanties. Mhmmm.....Als ik nu een A4-tje van 'n dossier open sla, dan zijn er wel 4 van de 10 zinnen die gezegd zijn, verdraaid of anders geïnterpreteerd. Ga lekker verder met dossiers lezen, daar wordt je echt wijzer van. Bah
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk verslag, dossier enz. worden besproken met de jongeren en de ouders/voogd. Daar is dus helemaal niets aan verdraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring met dossiers in de jeugdzorg is dat ze alleen het negatieve weergeven en dat het positieve er juist in mist en vaak gaat men af op het dossier bij een overplaatsing en heb je bij binnenkomst al een sticker erbij op je voorhoofd nog voor dat je ze zelf hebt gesproken etc.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Zolang hulpverleners nog niet in staat zijn om de zorgvraag van ouders of jongeren te begrijpen, laat staan om te zetten in de juiste zorg, zal je ook geen goed compleet dossier krijgen.
Ik weet hoe het wel kan, hulpverleners, ouders en jongeren die luisteren naar elkaar.
En bij bovenstaande reactie sluit ik me volledig aan. Uitgaan wat wel goed gaat en daar het beleid op uit zetten.
Zolang hulpverleners vanuit de dossiers als betweters over boven staan, zullen de probleme blijven bestaan.
Sinds de wet op de gesloten jeugdzorg is veranderd komt het steeds minder voor dat een kind in een jeugdgevangenis wordt geplaatst terwijl die eigenlijk in een gesloten jeugdzorg instelling zou moeten zitten. Er waren daarvoor ook veel jeugdgevangenissen die (op aparte afdelingen) ook gesloten jeugdzorg boden. De kinderrechters(die hiervoor een machtiging moeten geven) zijn tegenwoordig ook veel terughoudender in het verlenen van een machtiging.

Je standpunt over kinderen die extreem moeilijk gedrag vertonen deel ik niet. Hierover kan ik alleen maar zeggen dat grootste oorzaak ligt in het falen van de opvoeding en/of hulpverlening. Daarnaast hebben deze kinderen behandeling nodig en niet een correctie.

Het komt natuurlijk wel voor dat een gesloten plaatsing nodig is maar dan kan je je nog afvragen of het verstandig is om jongeren te plaatsen temidden van jeugddelinquenten. Hierdoor ontstaat juist een risico van delinquent gedrag omdat zij zich identificeren met hun (delinquente) leeftijdsgenoten en gevoel dat ze ook dit stempel krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In instellingen worden kinderen behandeld, zodat ze de kans krijgen hun gedrag te veranderen.
In gevangenissen zitten ze vooral opgesloten.
Wie door een psychisch probleem bijvoorbeeld niet in staat is tot discipline, heeft niets aan het regime in een gevangenis, maar kan wel veel hebben aan het regime in bijvoorbeeld een jeugdpsychiatrische instelling.

Jij stelt dat zulke psychische problemen en vooral wat daaruit voorkomt, opgelost zouden kunnen worden door die kinderen discipline, gehoorzaamheid en respect bij te brengen. Dat argument klopt al niet helemaal. Voor een zeer beperkt aantal kinderen kan iets als een bootcamp misschien werken, maar de experimenten daarmee zijn weinig hoopgevend.

Extreme vergelijking: als jij je been breekt, kan ik je wel dwingen tóch door te lopen, en als het maar lang genoeg duurt zul je zeker wel weer gaan lopen omdat je been dan (vermoedelijk op een verkeerde manier) weer genezen is. Maar misschien is het toch slimmer naar het ziekenhuis te gaan, waar ze je been indien nodig recht kunnen zetten, de boel in kunnen gipsen en je uit kunnen leggen dat je even niets moet doen. In het tweede geval zijn de kansen dat je de rest van je leven dat been goed kunt gebruiken, aanzienlijk hoger.