Wat is de geschiedenis van de legergebouwen in Grefrath duitsland?

Ik kwam vandaag langs de kazernes/barakken/legerachtige gebouwen van Grefrath.
Google gaf mij voornamelijk het resultaat van ooit eens daar gelegerde mensen die tijdgenoten zoeken.
Maar waar diende de gebouwen voor? Hoeveel soldaten zaten er.. Etc etc

Hoe meer info hoe fijner al zou het weten wat de functie van die basis zijn al voldoende zij!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was dat geen NAVO lanceerplaats voor kernraketten?
De FlaRak Stellung Hinsbeck, wellicht dat je hiermee iets verder komt.

Het beste antwoord

Als ik informatie zoek, vind ik vooral informatie over Belgische militairen die er gelegerd waren in NAVO-verband tussen 1959 en 1990. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nike-Hercules#Eenheden. Na het einde van de Koude Oorlog zijn de gebouwen ernstig in verval geraakt. In 2012 was volgens http://www.legerdienst.be/Grefrath.html alleen een klein gedeelte van de gebouwen in gebruik bij het Rode Kruis.

Op deze website https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_geschlossenen_belgischen_Militärstandorte_in_Deutschland#Nordrhein-Westfalen staan de twee namen van de locatie: "FlaRak-Stellung Hinsbeck-Müllem", en "Caserne de bataillon Hinsbeck" en de namen van de legereenheden, respectievelijk: "56 Sqn/9e Wing (FAé/LuM)" en "HQ 9e Wing (FAé/LuM)". Ik begrijp van http://home.deds.nl/~belgiannike/nike.html dat de 9e Wing bestond uit vier smaldelen (54, 55, 56 en 57). Het 56e smaldeel was gelegerd in Grefrath. "Caserne de bataillon Hinsbeck" werd in 1991 gesloten volgens die website https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_geschlossenen_belgischen_Militärstandorte_in_Deutschland#Nordrhein-Westfalen.

In "FlaRak-Stellung Hinsbeck-Müllem" waren Belgen gelegerd voor NIKE, dat onderdeel was van de bescherming van Europa in de Koude Oorlog. In de laatste kolom in het overzicht op die website staat deze Duitse verklarende tekst vermeld die ik niet goed kan vertalen: "Nukleare Verwahrung durch US Custodial Team Grefrath", maar het gaat om de nucleaire bescherming door een legereenheid van de VS.

Op deze website (klik op Verkoop kazerne Grefrath (linksonder in het menu)) http://users.telenet.be/robert.tomsin/ staat informatie over de functie van de gebouwen:

"Objektbeschreibung: Eine ehemalige NATO-Kaserne, Bj. ca. Ende der 60er Jahre, mit Wirtschaftsgebäude, Wachgebäude, Krankenrevier, 6 Unterkunftsgebäuden, 2 Verwaltungsgebäuden, Tankstelle, Kfz-Werkstatt, Generatorengebäude, Werkstattgebäude, Lagerschuppen, Fernmeldeturm und 3 kleineren Gebäuden."

Vertaald (met Google) betekent dit:

Beschrijving: Een voormalige NAVO-kazerne, gebouwd eind jaren ‘60, met bijgebouwen, wachthuis, ziekenboeg, zes accommodatiegebouwen, twee kantoorgebouwen, benzinestations, een auto-reparatiewerkplaats, een generatorgebouw, werkplaatsgebouw, berging, telecommunicatietoren en drie kleinere gebouwen.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Op deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Grefrath is de uitleg over de legereenheden misschien wel het duidelijkst: "The United States Army's 507th U.S. Army Artillery Detachment was activated in 1970 and was assigned to the 5th U.S. Army Artillery Group. This group consisted of four teams, Alpha Team was headquartered in Grefrath, Germany. These teams were responsible for the security and maintenance of the Nike Hercules missile and was the only nuclear-armed surface-to-air weapon operational with the US Army." Het hoofdkwartier van het zogenoemde Alpha Team (en van de 9e Missile Wing) was dus in Grefrath. Het Alpha Team was samen met drie andere teams (binnen de 9e Missile Wing) verantwoordelijk voor het Nike Hercules-raketten-project (veiligheid, bescherming, onderhoud). Zie verder ook nog de tabel op die website, waarin staat vermeld dat de 9e Missile Wing een Nederlands sprekende Wing was met Vlaams personeel.
Antoni
7 jaar geleden
Een kleine correctie op mijn antwoord: Op http://home.deds.nl/~belgiannike/nike.html staat dat het 56e smaldeel operationeel was van november 1963 tot juni 1990, dus dit was niet al operationeel vanaf 1959.
Antoni
7 jaar geleden
Een kinderradiostation heeft volgens dit bericht van het Rode Kruis Grefrath van 12 augustus 2016 https://www.facebook.com/DRKGrefrath/posts/2077202742504060 een reportage gemaakt over de oude kazerne. Volgens het bericht -kijk op de site voor foto's- heeft het WDR-kinderradiostation "Kiraka" de oude NAVO-kazerne bezocht, waar het Rode Kruis Grefrath zijn autogarage heeft. De voormalige Belgische militair Freddy Dülks vertelde over het leven in de kazerne, de raketten en de recreatieve voorzieningen.
Antoni
7 jaar geleden
Via http://www.kiraka.de/kiraka-on-tour/expedition-2016/expedition-2016-visualisierung/v/expedition-2016-antjes-woche/ kan je van het bezoek van Kiraka aan de gebouwen (minstens) 6 foto's vinden. Je ziet dan onder andere de bibliotheek, de bioscoop en de kegelbaan waar de soldaten gebruik van maakten. Die zijn nu helemaal vervallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je vele antwoorden! Erg interessant om allemaal eens aandachtig te gaan lezen
Antoni
7 jaar geleden
Graag gedaan!
Antoni
7 jaar geleden
Ik zie nu dat de naam van die voormalige Belgische soldaat ook zo "Freddy Dülsk" wordt geschreven.

Andere antwoorden (1)

Dat was een militaire kazerne waar miliciens werden ingezet om de bewaking te garanderen van de missile basis wat verderop alsook de radar site.daar heb ik een prachtige militaire dienst gedaan