Wat gebeurt er wanneer de gehele tweede kamer om het leven komt door bijv. een aanslag.

Of als er bijvoorbeeld nog vijf mensen van de tweede kamer overleven, worden deze dan president? Komen er nieuwe verkiezingen? of stellen de partijen nieuwe mensen aan die daar gaan zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland heeft überhaupt geen president, die wordt niet zomaar uit het niets uitgevonden als de hele Tweede Kamer om het leven komt.

Het beste antwoord

Als een lid van de Tweede Kamer stopt of overlijdt, wordt hij opgevolgd door de eerstvolgende op de lijst van de betreffende partij. Formeel is er geen beletsel om hetzelfde te doen als alle of het grootste deel van de kamerleden overlijden, mits de kandidatenlijsten die partijen bij de vorige verkiezingen hebben opgesteld genoeg mensen op de reservebank hebben.

Wel is het een uitzonderlijke situatie waarbij ik vermoed dat er snel na het optrekken van de stofwolken nieuwe verkiezingen zouden komen. De mensen die de lege zetels bezetten stonden immers niet voor niets laag op de kandidatenlijst, het was dan nooit de bedoeling van de partij dat juist die mensen - zonder de leden die oorspronkelijk gekozen waren - de hele kamerfractie zouden vullen. Veel partijen zullen dus pleiten voor nieuwe verkiezingen om de volgorde van hun lijst opnieuw te bepalen.

Een president komt er sowieso niet, daar is simpelweg geen voorziening voor in onze grondwet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen,Suzy,die op onverkiesbare plaatsen staan,die zeer wel in staat zijn plaats te nemen in de kamer. Vaak is het ook een kwestie van partijpolitiek,dat ze zo laag staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat ík die mensen per definitie ongeschikt vind! Alleen dat de partij die mensen niet op een onverkiesbare plek hebben gezet omdat ze de bedoeling had om die mensen de fractie te laten leiden.

Andere antwoorden (1)

Er wordt dan niemand president. Ook met een lege tweede kamer zijn we nog steeds een monarchie, dus met een koning die het land bestuurt.
Ik zou zeggen dat de diverse politieke partijen dan voor tijdelijk nieuwe mensen inzetten om de lege plekken op te vullen, om zo de zaken gaande te houden.
Misschien dan na een half jaar of zo nieuwe verkiezingen. Tenslotte zijn al die eerder gekozen mensen er niet meer, dus je kunt niet zomaar iemand anders op die plek zetten.

Maar het is natuurlijk zeer uitzonderlijk wat je daar schetst. Reken er bij dat bij een bom op de tweede kamer ook de griffiers en allerlei ander personeel is omgekomen, dus het hele systeem ligt dan onderuit. Het hele politieke systeem zou flink onderuit liggen.