Oorspronkelijk werd de naam Prinsjesdag gebruikt, om de verjaardag van Prins Willem V te vieren ( 8 maart). Dit was zeg maar de voorloper, van wat we nu kennen als koninginnedag.

In de laatste helft van de 18e eeuw werden juist op Prinsjesdag demonstraties voor Oranje gehouden. Prinsjesdag werd daardoor steeds meer geassocieerd met
Oranjegezindheid. We denken dat om deze reden ooit de opening van de Staten-Generaal Prinsjesdag genoemd is.

De opening van de Staten-Generaal viel in de eerste helft van de negentiende eeuw nog op de eerste maandag in november en later op de derde maandag in oktober. In 1848 werd de opening van het zittingsjaar van de Staten Generaal een maand vervroegd. Jarenlang viel Prinsjesdag dus op de derde maandag in september.

Voor veel parlementsleden was het echter problematisch om op een maandag op tijd in Den Haag te zijn. Om te voorkomen dat velen op zondag moesten reizen is in 1887 grondwettelijk vastgelegd dat de opening van het parlementaire jaar plaatsvindt op de derde dinsdag in september.

In 1983 is de oorspronkelijke betekenis van Prinsjesdag veranderd. In 1983 werd de zittingstermijn van de Staten-Generaal namelijk gewijzigd van één naar vier jaar.
Onze huidige Prinsjesdag valt daarom niet langer samen met de officiele opening van het parlementaire jaar.

Wel worden op de derde dinsdag in september nog steeds de Troonrede uitgesproken en de begroting aangeboden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Koning Willem I is begonnen met die traditie on 1814.

Toegevoegd na 1 minuut:
on = in
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al bijna 200 jaar gruwelen voor velen ;) +
zondag
13 jaar geleden
"t Is mijn ding ook niet en het kost scheppen geld met al die beveiliging, paarden, mooie pakken, dure toiletten en al die rare hoeden die je nog niet eens cadeau zou willen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is anders wel leuk om ernaar te kijken, dat is de enige keer in een jaar dat ze met belachelijke hoeden lopen