Eerste Kamer: zijn er wel eens partijen/leden geweest die voor afschaffing van de Eerste Kamer waren?

voor de tweede kamer lijkt me dit onwaarschijnlijker..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, er zijn partijen geweest die voor de afschaffing van de Eerste Kamer waren.

De Eerste Kamer is sinds de invoering van het tweekamerstelsel in 1815 sterk bekritiseerd. Eigenlijk hadden de Nederlanders bij de invoering niet zo veel met een Eerste Kamer, maar deze werd op aandringen van de aristocratie uit de Zuidelijke Nederlanden toch ingevoerd. Na de onafhankelijkheid van België in 1830 bleef het tweekamerstelsel gehandhaafd, maar de Eerste Kamer bleef in Nederland kritiek krijgen.
Johan Rudolph Thorbecke, de ‘vader’ van de Nederlandse Grondwet, stelde het bestaan van de Eerste Kamer in de negentiende eeuw uitvoerig ter discussie. Deze was volgens hem: ‘zonder grond en doel’.
Ook Van Prinsterer vond de Eerste Kamer namelijk ‘een mislukte copie naar Engelsch model’.

Verschillende bewegingen, partijen en commissies hebben door de gehele negentiende en twintigste eeuw gepoogd de macht van de Eerste Kamer te beperken of deze zelfs af te schaffen. De (staats)commissies-Cals/Donner, -Biesheuvel, – De Koning en het Burgerforum kiesstelsel adviseerden allemaal een bepaalde beperking van de Eerste Kamer.

De oprichting van D66 stond geheel in het teken van staatkundige vernieuwing. Het afschaffen van de Eerste Kamer was daarbij één van de ‘kroonjuwelen’.

Ook in 2014 was er bezwaar tegen de Eerste Kamer. D66, GroenLinks, SP, en PVV pleiten voor het afschaffen ervan. Daar sloot VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra zich bij aan. Hij vond dat als de Eerste Kamer om politieke redenen zou blijven dwarsliggen, deze maar afgeschaft moest worden. Ook krijgt Nederland al een aantal jaar stevige kritiek vanuit de Europese Unie. De Raad van Europa uitte in een recent rapport grote zorgen over belangenverstrengeling in de Eerste Kamer doordat de nevenfuncties van senatoren niet goed zijn geregeld. De Raad twijfelt daarmee aan de integriteit van de Eerste Kamer.
SimonV