De meest bekende politicus die vrijwilligerswerk doet, zal vast Mark Rutte zijn. Hij geeft nog steeds 2 uur per week maatschappijleer aan het Johan de Witt College in de Den Haag. Onbezoldigd, en onder toeziend oog van een bevoegd docent ;-)

En Diederik Samsom is straatcoach geweest in Amsterdam.
http://www.nrcnext.nl/blog/2011/09/15/diederik-samsom-pvda-kamerlid-en-straatcoach/

Maar je kunt je wel afvragen of dit vrijwilligerswerk is, zoals jij dat bedoelt. Rutte en Samson doen dit niet omdat er geen geld is voor straatcoaches en/of docenten, maar om allerlei zaken die in de maatschappij leven zelf te ervaren.

Ministers hebben nauwelijks nevenfuncties, ze hebben daar ook de tijd niet voor, en het kan ook botsen met hun werk als minister. Het kabinet Balkenende heeft in 2005 het aantal nevenfuncties voor ministers fors beperkt, en hooguit is er nog een enkele minster die b.v. in een comité van aanbeveling zit. Zoiets kost hem/haar dan een uur per jaar of zo.

Kamerleden hebben veel meer nevenfuncties, bijna altijd onbezoldigd, maar ook daar vind je nauwelijks echt vrijwilligerswerk. Het gaat meestal om bijbaantjes die vaak tijdelijk zijn (meelopen in een verzorgingstehuis, politie, onderwijs etc.) of functies waar alleen de naam van het kamerlid van belang is, omdat dat wel aardig staat in een bestuur, raad van toezicht of comité van aanbeveling.

Op deze site:
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/openbare_registers/
http://www.tweedekamer.nl/images/Nevenfunctieoverzicht_2012_118-98211.pdf
kun je alle baantjes vinden die kamerleden hebben naast hun gewone werk. Je ziet dan al snel dat het echte vrijwilligerswerk van kamerlid J. J. van Klaveren (PVV) een uitzondering is (vrijwilliger in een verzorgingstehuis in Polderburen)