Is er nog steeds geen bluswater nodig bij loodgieterswerk op het dak?

Weer brand bij dakwerkzaamheden. Het vastbranden van
dakbedekking kan het hout eronder doen ontbranden,
met alle gevolgen. Ik snap de verzekering niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bluswater is niet nodig bij dakwerkzaamheden maar één of meerdere goedgekeurde draagbare blustoestelen die direct voorhanden zijn wel !

Juist bij dat laatste gaat het vaak fout, dakdekkers hebben vaak wel draagbare blusmiddelen bij zich maar laten deze onderaan de trap of in het voertuig achter. Ze zijn dus niet direct beschikbaar.

De draagbare blustoestellen zijn behoorlijk zwaar en de heren dakdekkers hebben géén zin om deze naar boven te sjouwen. Ze denken vaak "dat overkomt mij toch niet"

En als er dan brand uitbreekt zijn ze gewoon te laat ! Voordat ze een draagbaar blustoestel hebben gehaald is de brand al zo ver ontwikkeld dat deze niet meer met een draagbaar blustoestel uit te krijgen is.

Brand ontwikkeld sneller dan men zich voor kan stellen, kijk als voorbeeld maar eens naar deze link http://youtu.be/11UP99uHMuI

Hier kunt u zien dat na het onstaan van een klein brandje de gehele tribune van het Bradford voetbal stadion binnen 4 minuten volledig in brand staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste daken zijn tegenwoordig van beton. Maar het isolatiemateriaal kan wel brand vatten. Alleen oudere huizen hebben nog houten daken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja blusapparatuur is verplicht bij dak werkzaamheden.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Isolatie op het betonnendak dat zeg ik toch ook.