horen gemeentes bij de europese unie?

Ik maak een profielwerkstuk over de EU. Maar bij dit werkstuk moet je iemand interviewen. Nu dacht ik.. Zouden gemeente raadsleden of wethouders verbonden zijn met de Europese Unie. En hoe zijn ze dan verbonden? Zou ik een wethouder of gemeenteraadslid kunnen interviewen voor mijn werkstuk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zullen er over het algemeen niet zo veel vanaf weten. Kun je beter kijken of je in Den Haag iemand kan krijgen, bijv. een medewerker van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het beste antwoord

Alles wat binnen de EU ligt, dus ook de gemeentes horen daarbij. Maar kennelijk wil je meer weten of op het bestuurlijke vlak van de gemeente de EU invloed heeft. Ja! Met de PvdA gaat het thans niet zo goed in de peilingen dus ik zou een wethouder van die partij om een interview vragen in hoeverre hij/zij dagelijks te maken heeft met europese wetgeving!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De EuropeseUnie wordt niet door personen gevormd, het zijn landen die samen de Europese Unie vormen.
In 2013 waren er 28 landen aangesloten bij de Europese Unie.

Met uitzondering van de ultraperifere gebieden, de Spaanse exclaves Ceuta en Melilla, enkele in Azië gelegen Griekse eilanden en het Aziatische eiland Cyprus ligt de Europese Unie grotendeels op het continent Europa.
Als u een afspraak maakt met de raadsleden, de wethouders zullen zij zeker bereid zijn aan een interview mee te werken. Zelf de burgemeester is daartoe vaak graag bereid.

Toegevoegd na 23 minuten:
Omdat Nederland lid is van de Europese Unie moeten de regels worden nageleefd. De gemeenten in Nederland zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van de Europese regelgeving. Kennis van het Europees recht en beleid is dus een noodzaak.
Geeft een gemeente subsidie aan een museum of een landbouwbedrijf of staat een gemeente garant voor een lening die een bedrijf bij een bank heeft, dan is de kans groot dat de gemeente te maken krijgt met de Europese staatssteunregels.
Voor decentrale overheden, zoals provincies, gemeenten en waterschappen is het echter onmogelijk zelf alle kennis over Europees recht in huis te hebben.
Daarom is er in 2002 (VNG) kenniscentrum Europa decentraal opgericht. Het kennis centrum wordt gesubsidieerd door de oprichters. Dat zijn: het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Vereniging van de Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de Unie van Waterschappen (UvW).