Met de 1e wereldoorlog werden er vluchtelingen in Nederland opgevangen. Dat koste veel geld, op wat bezuinigde de regering om dat te kunnen betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De regering hoefde destijds niet te bezuinigen, de Nederlandse economie beleefde economische groei dankzij de 1e wereldoorlog. Niet alleen voedsel en kleding werd veel meer verkocht, maar ook leverde Nederland wapens en grondstoffen voor wapens en allerlei defensiematerialen.

Aangezien Nederland destijds als handelsland buitengewoon goed kon functioneren in tegenstelling tot de omringende landen waar oorlog gevoerd werd, leverde het de Nederlandse regering voornamelijk geld op. In elk geval genoeg geld om vluchtelingen op te vangen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover mij bekend heeft de regering daar zo goed als niets aan uitgegeven. De vluchtelingen werden opgevangen door particulieren en particuliere organisaties, zoals kerken.
teusvh
12 jaar geleden
Volgens mij mochten enkel vluchtelingen Nederland in die van Nederlandse afkomst waren. Zij werden ondermeer in het kamp van Uden ondergebracht. Ook moesten veel vluchtelingen noodgedwongen intrekken bij vaak verre familieleden.