wat is de oorzaak van de huidige crisis in Nederland?

Ik weet de oorzaak en gevolg van de economische crisis in Amerika, maar ik vroeg me af of er alleen gevolgen van de economische crisis van amerika hebben gehad of waren er ook oorzaken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Nederland zit in de eu dat betekent dat je de andere landen moet helpen die in de crises zitten dus dan wordt Nederland en de rest van Europa ook in de crises getrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je huiswerk is doen. Als je een dergelijk antwoord geeft dan probeer je volgens mij enkel een politiek standpunt te verwoorden.
Dat is de schuld van alle overheden en banken samen in Europa en Amerika.
Maar ook een beetje van de mensen zelf natuurlijk, compensatiedrang.

Alleen zouden banken en overheden je horen te behoeden voor te grote uitgaven, en dat hebben ze niet gedaan.
Nu is het uit de hand gelopen en storten veel landen en bankenstelsels financieel ineen.
Nederland handelt veel met andere landen wereldwijd en dus voelen wij ook mede de klappen die in Amerika en elders vallen.
En de reactie hierboven van Rihanna is ook mede de reden dat we in Nederland zoveel betalen voor alles ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is eigenlijk heel simpel. We (en dan bedoel ik niet alleen de regering) hebben geld uitgegeven dat we niet hadden. En nu is het payback time.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Ligt toch een beetje genuanceerder. Mensen dachten door lucht te verkopen rijk te kunnen worden, banken stimuleerde dat door hoge hypotheken toe te staan en de bankdirecteuren door de hoge bonussen op te strijken omdat ze weer meer hypotheken hadden verstrekt. Doordat banken in de problemen kwamen omdat er meer aan hypotheken was verstrekt dan de waarde van de huizen was gingen er banken failliet, in Nederland ook een groot aantal waarbij de meeste met staatssteun overeind gehouden werden.
Het is allereerst van belang om onderscheid te maken tussen de Kredietcrisis en de Schuldencrisis. Het einde van de Kredietcrisis ligt in mijn opzicht in 2011, toen de markten weer aantrokken en de economie weer stabieler werd (vooral in de VS). Overigens wel op een lager niveau dan eerst.
In Europa was het echter nog niet voorbij. Direct voortvloeiend uit de Kredietcrisis ontstond de (Europese) Schuldencrisis.

Ontstaan Kredietcrisis:
''De kredietcrisis is ontstaan doordat banken in de Verenigde Staten sinds 2000 te veel risico’s hebben genomen bij de hypotheekverstrekking. De banken hebben deze risicovolle hypotheken herverpakt in ondoorzichtige financiële producten en wereldwijd doorverkocht. Toen eigenaren die niet meer konden betalen, raakten banken in problemen en dreigde alle betalingsverkeer stil te vallen. Hierdoor verspreidde de kredietcrisis zich als een olievlek.''

Ontstaan Schuldencrisis:
''Door de economische crisis zijn de overheidstekorten in veel Europese landen sterk opgelopen. Doordat het vertrouwen van de financiële markten in landen als Griekenland en Ierland fors afnam, kwam de stabiliteit van de eurozone in gevaar.''
Om deze crisis te lijf te gaan neemt de Europese Unie veel maatregelen. Zo werden onder andere het IMF, EFSF en het EFSM opgericht. Ook zijn er strengere regels gekomen waardoor eerder sancties uitgedeeld kunnen worden. Verder hebben de Eurolanden veel geld ter beschikking gesteld aan landen als Griekenland om de situatie weer stabieler te maken (op dit punt ontstaat dan ook onder een deel van de bevolking veel ophef).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het zo zeggen het gaat om financiële crisis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook hier een kanttekening rondom de schuldencrisis. De schuldencrisis is ontstaan door het wegvallen van opbrengsten uit beleggingen die zeer risicovol waren (huizen en gebouwen), daarbij diende een aantal landen (waaronder ook Nederland) een aantal banken te gaan steunen daar die dreigde om te vallen waardoor de schuldenlast enkel groter werd. Doe daarbij de steun aan de economisch zwakke landen binnen de EU en de crisis is compleet en kan nog jaren voortduren, net zolang als de zwakkere landen gesteund moeten worden met het grote risico dat kapitaalkrachtige bedrijven die getroffen worden door belasting verhoging de vlucht nemen naar lage lonen landen en de crisis hier enkel verzwaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeel erg bedankt =)