Waarom wil Obama Turkije in de EEG?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De EEG bestaat niet meer, deze naam is gewijzigd in EG. Het toedreden van Turkije gaat over het toedreden van Turkije aan de Europese Unie (waarvan de EG weer een onderdeel is)

Het beste antwoord

Speaking at the US-EU summit in Prague, Obama urged the 27-state union to admit Turkey as a member, saying that it would foster closer relations between the West and the Muslim world. “Moving forward towards Turkish membership in the EU would be an important signal of your commitment to this agenda and ensure we continue to anchor Turkey firmly in Europe,” he said.

Dus hij zegt dat het de relatie met de moslimwereld zou versterken. En ga ik er vanuit dat hij de waarheid spreekt.

Persoonlijk denk ik dat hij zich er helemaal niet mee moet bemoeien, wij bemoeien ons toch ook niet met welke staten er wel en niet in Amerika zouden moeten zijn. En zijn mening geven, vind ik in dit geval bemoeien omdat op dit moment hij de aandacht van de hele wereld (media) heeft en zijn mening dus onevenredig veel bijdraagt aan het vormen van een publieke opinie.

Iemand zei in een artikel al dat als hij de banden met de moslimwereld wil verbeteren, dat hij Turkije dan maar moet toevoegen als staat aan Amerika. En daar kan ik me dus helemaal in vinden. Het toetreden tot de Europese Unie moet los staan van relaties tot godsdiensten; politiek en godsdienst moet gescheiden blijven.

Nog voor de duidelijkheid: hiermee zeg ik dus niet dat Turkije niet zou moeten toetreden tot de EU. Hier heb ik nog helemaal niet over nagedacht, want ik ken niet alle feiten en voorwaarden die van belang zijn. Wat voor mij in ieder geval wel van belang is, is dat de mening van Obama in deze situatie totaal irrelevant en ongepast is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om de Islam in te perken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat Turkije het graag wil.
En Obama heeft Turkije nodig als brug naar de Islamitische wereld, waar hij toenadering naar wil zoeken.
Wat een verschil met Bush!
15 jaar geleden
Ha, die Patrick;

Turkije is een vanwege de ligging al jaren een belangrijke strategische NAVO-partner en wil zelf graag in de EU. Obama ziet wel in dat voor zowel de VS als de NAVO (en misschien zelfs voor de EU) het land een interessante bondgenoot is die hij te vriend wil houden en daarom ondersteunt hij hun belang bij EU-lidmaatschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Puur politiek! Obama heeft zich hier niet mee te bemoeien, maar hij vindt Turkije strategisch belangrijk. Vanuit zijn standpunt gezien is dat ook wel zo, maar nogmaals: het is zijn zaak niet! Toch kweekt hij bij Turkije goodwill met zo'n opmerking en daar is het hem om te doen. Politiek!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij moeten niet naar Obama luisteren ;-)
Maar hij heeft wel gelijk: we kunnen er allemaal beter van worden. Maar als het belang de NATO betreft, begin ik het minder kies te vinden.
Als het erom gaat invloed te krijgen in de mensenrechtensituatie in Turkije, zou het wel een goede zet zijn, want daar is in Turkije nog steeds wel wat te winnen.