Is het correct om te zeggen dat Duitsland Nederland (en vele andere landen) annexeerde gedurende de 2e wereldoorlog?

Aangezien Nederland toen geen vrij land meer was, en niet zelfstandig meer waren. Of is er een andere naam voor om onze status van toen aan te duiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Bezetting is het betere woord.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bezetting_(militair)

Van bezetting is sprake wanneer het grondgebied van een land geheel of deels wordt bestuurd door een ander land, meestal in situaties van oorlog. Wanneer het bezettende land het bezette land formeel aan zijn grondgebied toevoegt, spreekt men van annexatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bezetting_(militair)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Annexatie is niet het juiste woord, aangezien Nederland op papier nog altijd een 'op zich zelf staand' land was (Rijkscommissariaat Nederland) onder een civiel bestuur (geleid door Arthur Seyss-Inquart). Arthur Seyss-Inquart was 'Reichskommissar für die besetzten niederländische Gebiete'. Bezet Nederlands gebied dus. Nederland is nooit officieel deel geweest van het Derde Rijk.

Annexatie was wel het juiste woord voor de aansluiting van Oostenrijk bij het Derde Rijk (anschluss). Oostenrijk werd officieel ingelijfd als provincie van het Derde Rijk (provincie Ostmark en later Alpen- und Donau-Reichsgaue).

Bezetting is dus inderdaad het juiste woord.