Wat gebeurt er als je geen uitvaart verzekering hebt en je gezin heeft geen geld om de uitvaart te betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn begrafenis mag mijn familie betalen uit de opbrenst van mijn huis.

Het beste antwoord

In dat geval moet je gezin toch de begrafenis betalen. Zij krijgen daardoor een schuld die ze moeten aflossen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ruwweg 3 personen of groepen van personen onderscheiden die de uitvaart moeten betalen:
1) de opdrachtgever van de uitvaart. Hij of zij mag uiteraard verrekenen met de nalatenschap, maar als die onvoldoende is, is hij/zij contractueel gebonden aan de uitvaartverzorger en moet hij/zij zelf bijleggen.

2) De erfgenamen. De opdrachtgever als bedoeld onder 1) behoort meestal tot de erfgenamen.

3) Een groep bloed- en aanverwanten. Zij zijn soms erfgenamen, soms niet. Als zij geen opdrachtgever zijn, zijn ze toch aanspreekbaar. Als de gemeente - als niemand anders opdrachtgever is - de uitvaart verzorgt en betaalt, kan de gemeente de kosten op deze mensen verhalen. Een ander dan de gemeente kan de kosten niet verhalen op bloed- en aanverwanten die geen erfgenaam zijn.

Deze laatste groep mensen die uiteindelijk aanspreekbaar zijn voor de kosten van lijkbezorging van een (ex)familielid, staat in de wet genoemd (artikel 392 e.v. Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Het zijn de ouders, kinderen en behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders, maar zij komen pas aan bod nadat de echtgenoot of vroegere echtgenoot (of geregistreerd partner) aan zijn of haar jas is getrokken.

Ex-echtgenoten moeten de uitvaartkosten van hun ex-partner betalen, maar hun ouders niet. Omgekeerd hoeven ex-echtgenoten ook niet de uitvaartkosten van hun voormalige schoonouders te betalen. Wel is een schoonzoon of schoondochter tijdens huwelijk verplicht bij te dragen aan de kosten van de uitvaart van de schoonouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De gemeente (Sociale Dienst) zal de uitvaart regelen, maar zal altijd proberen de kosten te verhalen op een eventuele echtgeno(o)t(e) en/of kinderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
quote:

" De gemeente heeft wettelijk het recht om de kosten op kinderen van de overledene te verhalen, ongeacht of die goed in de slappe was zitten of niet. Desnoods via
incasso`s, deurwaarder of rechter, met alle extra kosten van dien.
Maar als de gemeente het regelt hebt u niet eens recht op een afscheid of een rouwdienst"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan word je van rechtswege begraven. Door de gemeente.
Dit zijn sobere maar toch nette begrafenissen. Als het gezin geen geld heeft, zit het in de bijstand, en aangezien iemand begraven moet worden, zal de gemeente dit wel moeten betalen.

Ze zullen wel proberen te verhalen, ergens het geld halen, maar als dat er niet is....
Of er een leenbijstand vangemaakt wordt, dat zou nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt .
Ben je nederlander , moet je gezin betalen.
Ben je immigrant, moeten wij betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +. Zo is het gewoon!
Begraven wordt je altijd, daar zorgt dan de gemeente voor.
De kosten worden verhaald op de kinderen als die meerderjarig zijn. Heb het meegemaakt dat een jongen net 18 was en de rekening van zijn moeders begravenis kreeg, heel hard in zo'n geval.
In dit geval is het opgelost door de rekening te delen onder de familie leden, anders had deze jongen al op zijn 18, terwijl hij nog op school zat, een schuld gehad.
Hierdoor realiseer je je hoe belangrijk het is, dat je zelf iets regelt voor je begravenis, op welke manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gemeentelijke sociale dienst draait dan overal voor op. Vroeger heette dat: "Van de armen begraven worden".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan regelt de gemeente de begrafenis op de goedkoopste manier die er is