Welke Kamerfracties hebben tegen het Huis voor Klokkenluiders gestemd en waarom?

Op zowel rijksoverheid.nl en tweedekamer.nl heb ik niet kunnen vinden welke fracties tegen het wetsvoorstel van Ronald van Raak (SP) omtrent het instellen van een onafhankelijk Huis voor Klokkenluiders hebben gestemd.

In de krant wordt slechts vermeld dat zeven fracties het voorstel steunen; niet welke fracties dat zijn.
Weet iemand welke fracties tegen het wetsvoorstel hebben gestemd en bovenal: Om welke reden(en)?

http://www.volkskrant.nl/binnenland/klokkenluiders-krijgen-eigen-huis~a3809304/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Hier ergens zou je dit moeten kunnen vinden:
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33258_initiatiefvoorstel_van_raak
Poet
9 jaar geleden
Het voorstel is op 17 december 2013 aangenomen door de Tweede Kamer. PVV, het lid
Bontes, ChristenUnie, 50PLUS, D66, GroenLinks, PvdA, PvdD en SP stemden voor.
Poet
9 jaar geleden
De rest dus niet ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet
Thanks!
En weet je misschien ook waarom CDA, VVD en SGP tegen hebben gestemd?
Antoni
9 jaar geleden
Er staat in de tekst van http://www.volkskrant.nl/binnenland/klokkenluiders-krijgen-eigen-huis~a3809304/ "(...). Dat is de kern van het wetsvoorstel dat Tweede Kamerleden van zeven partijen, onder aanvoering van Ronald van Raak (SP), deze week naar de Raad van State hebben gestuurd.". Er is dus nog helemaal geen stemming geweest over het nieuwe wetsvoorstel in de Tweede Kamer, maar het wetsvoorstel, dat eerst voor advies naar de Raad van State is gestuurd, wordt nu gesteund door zeven fracties. Pas na ontvangst van het advies van de Raad van State en na het eventueel wijzigen van het wetsvoorstel naar aanleiding van dat advies, zal het wetsvoorstel in de Tweede Kamer worden behandeld. Er hebben dus ook nog geen partijen tégen het wetsvoorstel gestemd. Dat Nederland als eerste onafhankelijk Huis voor Klokkenluiders krijgt (zoals vermeld in de titel van het artikel) is dus nog helemaal niet zeker: de behandeling in de Tweede Kamer moet nog beginnen.
Antoni
9 jaar geleden
"Dit initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Van Raak (SP), Fokke (PvdA), Schouw (D66), Voortman (GroenLinks), Segers (ChristenUnie), Ouwehand (PvdD) en Klein (50PLUS/Klein) heeft tot doel de voorwaarden voor het melden van maatschappelijke misstanden binnen organisaties te verbeteren, door onderzoek naar misstanden mogelijk te maken en melders van misstanden beter te beschermen." staat op https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33258_initiatiefvoorstel_van_raak. In die zin staan dus de zeven partijen vermeld, die het eerste wetsvoorstel hebben ingediend en waarschijnlijk opnieuw een wetsvoorstel zullen indienen, nadat ze het advies van de Raad van State hebben ontvangen. Het eerste wetsvoorstel is op 17 december 2013 door de Tweede Kamer goedgekeurd, maar de behandeling ervan in de Eerste Kamer is na de eerste termijn van de (Eerste) Kamer op verzoek van de initiatiefnemers aangehouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabalais, kun je hier iets mee? In december 2013 ging een grote meerderheid van de Tweede Kamer akkoord gegaan met het wetsvoorstel.
VVD, CDA en SGP stemden toen tegen nadat hun amendementen waren verworpen.
Het bracht CDA en VVD kwam met een nieuw amendement: breng het huis voor de klokkenluider niet onder bij de Ombudsman, maar maak het een zelfstandig bestuursorgaan. Van Raak wilde er niets van weten. Volgens hem was deze optie de laatste anderhalf jaar al uitgespreid gesproken, en was het duidelijk dat deze niet zou slagen. Bovendien wees hij op een uitspraak van de Raad van State. Die had juist geoordeeld dat er het wetsvoorstel niet in strijd was met de Grondwet. “Het is geen constitutionele kwestie, maar een politieke keuze. En die keuze hebben wij gemaakt.”
Antoni
9 jaar geleden
Handige extra informatie, JoanDArc! Dit is wat Rabelais precies bedoelt, als het gaat om de eerste stemming. Jammer dat de tekstschrijvers er op die website http://www.arbo-online.nl/nieuws/bescherming-klokkenluiders-in-strijd-met-grondwet.416962.lynkx zo'n zootje van maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc
Kijk, hier kan ik wat mee; bedankt! @Antoni
Dankzij jou en JoanDArc ben ik voorzien van een antwoord die zo uitgebreid als op dit moment maar mogelijk is, dunkt me.
Tijd om de vraag te sluiten. Dank!

Het beste antwoord

Het wetsvoorstel wordt gesteund door de initiatiefnemers:

Van Raak (SP),
Fokke (PvdA),
Schouw (D66),
Voortman (GroenLinks),
Segers (ChristenUnie),
Ouwehand (PvdD) en
Klein (50PLUS/Klein)

Er is nog geen nieuwe stemming geweest over het nieuwe wetsvoorstel. Het oude wetsvoorstel was wel aangenomen in de Tweede Kamer (op 17 december 2013), maar nog niet door de Eerste Kamer. Waarschijnlijk verwachtten de initiatiefnemers naar aanleiding van het verloop van de behandeling van het wetsvoorstel (op 20 mei 2014) dáár geen meerderheid ervoor. Daarom hebben ze het wetsvoorstel vernieuwd en het nieuwe wetsvoorstel nu, in december 2014, voor advies naar de Raad van State gestuurd. Daarna moet het opnieuw (eerst) door de Tweede Kamer worden behandeld. Vervolgens volgt er weer een behandeling door de Eerste Kamer.

Er hebben dus ook nog geen partijen tégen het nieuwe wetsvoorstel gestemd.

Het zal dus ook nog wel even duren voordat het wetsvoorstel wet is.
Antoni