Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) heen-en-weer afschaffen?

Waarom zit er tussen producent en consument zoveel 'verrekeningen' met de btw? Is het niet makkelijker om alle transacties vrij van BTW te maken en alleen bij de eingebruiker dit te heffen? Zo voorkom je al het terugvragen en opnieuw afdragen in het bedrijfsleven.

Toegevoegd na 9 minuten:
N.a.v. een antwoord; van grondstoffen die onder het 6% tarief vallen zal het eindproduct m.i. ook 6% zijn.
Bv papier en boeken/kranten zijn beide 6% btw.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit systeem had inderdaad wel gekund, maar hier is niet voor gekozen om een aantal redenen. Het is belangrijk te weten dat de omzetbealsting Europees geharmoniseerd is waardoor Nederland niet bevoegd is zijn eigen keuze te maken.

Grote voordelen van dit systeem is dat steeds belasting wordt geheven naar evenredigheid van de prijs en dat op elk moment de belasting van het product binnen een bedrijfsketen bekend is. Daarnaast is er minder kans op fraude door betere controlemogelijkheden. Ik denk dat de belangrijkste reden is dat alle lidstaten van de EU het beste met dit systeem konden werken gelet op de destijds bestaande verschillen in de omzetbelasting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dit kan niet want je hebt een 6% en een 19% heffing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het dan voor de fiscus moeilijk/onmogelijk wordt om tijdens de productie (het toevoegen), zaken te belasten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dan voor de ondernemer moeilijk om te controleren of hij BTW in rekening moet brengen of niet en vooral voor de fiscus moeilijker om de ondernemer weer te controleren. Maar in principe heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Precies, dan moet de ondernemer de afnemer identificeren om erachter te komen of het een volgende ondernemer of particulier is.