Is het verplicht een identiteitsbewijs te bezitten?

Mijn moeders is 90 jaar en haar identiteitskaart is verlopen. Ze is dementerend en komt amper de deur meer uit. Hooguit een blokje om onder begeleiding. Stemmen mocht ze laatst nog met de verlopen ID-kaart. Moet ik nu voor haar een nieuwe aanvragen? (lastig, naar de fotograaf, de gemeente komt wel speciaal in het verzorgingshuis)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K
sterredag
13 jaar geleden
een bron: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2004/12/24/2227279/Mag_ik_uw_paspoort_zien__Zeven_vragen_over_de_legitimatieplicht_die_op_1_januari_ingaat..html

Het beste antwoord

Ha, die Ceeceemouse;

Formeel is het wel verplicht, maar in het geval van een dementere oudere van deze leeftijd zal het niet zo'n vaart lopen. Als haar bankzaken (machtiging) en testament goed zijn geregeld zie ik niet in waarom je alsnog een nieuwe ID zou moeten aanvragen. Waarbij het misschien nog maar de vraag is of de gemeente zo'n kaart aan iemand verstrekt als deze duidelijk wilsonbekwaam is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het is voor uw moeder wel verplicht om een ID-bewijs te bezitten. Alleen denk ik niet dat velen er een probleem van gaan maken wanneer ze er geen bij zich heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een identiteitsbewijs wat maximaal 5 jaar verlopen is kan een agent nog door laten gaan als geldig identiteitsbewijs...

Toegevoegd na 1 minuut:
dus ook voor het stemmen..max.5 jaar verlopen

Toegevoegd na 2 uur:
ook als je iemand voor een overtreding staande houd is zelfs een pasje met foto geldig, en voor een agent/boa wat dan ook tot max. 5 jaar verlopen..maar ik zou hem gewoon verlengen om gezeur te voorkomen, wat maakt het uit, kost geen 1000 euro hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja in principe wel,dat zegt de wet.
volgende keer met stemmen zal ze hem misschien wel nodig hebben.

Aan de andere kant is een uitzondering omdat ze zo goed als nooit buiten komt,en als ze buiten is zal haar als 90er niet naar de legitimatie gevraagd worden.

Ik zou het zelf niet doen denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja toch lastig als ze het niet heeft ze zal maar eens bankzaken moeten regelen o.i.d.
toch maar doen denk ik
13 jaar geleden
Gevoelsmatig is dat zoals je de situatie beschrijft, natuurlijk 'bezopen', sorry voor het woord.
Maar formeel zal ook jouw oude moeder over een geldig identiteitsbewijs moeten beschikken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist als ze wel eens de deur uitgaat en verdwaalt,wat vrij vaak bij dementerende mensen voorkomt,is het erg handig zo'n identiteitskaart bij zich te hebben! Maar ja, de kans dat ze ook die kaart dan vergeet is niet denkbeeldig.
Maar het is idd voor iedereen, ik dacht vanaf 15 jaar verplicht. Misschien weet de gemeente raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ja, je moeder moet een geldige ID hebben. Ze heeft ze niet alleen nodig om te kunnen stemmen. Maar ook als je moeder is overleden, heb je dat bewijs samen met een evt trouwboekje nodig om alle zaken af te kunnen handelen. Nu weet ik niet waar ze woont, maar in de verzorgingshuizen in het hoge noorden, komt de fotograaf gewoon langs. Het ID kan jij aan vragen. Je haalt daarvoor een formulier op bij de gemeente en die kan je thuis bij haar invullen. Alles het compleet is, kan je een ID aanvragen bij de betreffende gemeente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het maakt niet uit of je 15 jaar bent of 100 jaar
al wie in leven is dient in het bezit te zijn van een geldig legitimatie bewijs
ook al maakt ze er geen gebruik van ..je zal maar een muffe agent tegenkomen die de dienstklopper uit wilt hangen
zou je moeder nog op haar leeftijd een verbaal kunnen krijgen voor t niet in bezit hebben van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wettelijk gezien moet ze een identiteitsbewijs hebben. Echter, in de praktijk zal geen enkele agent er moeilijk over doen, als blijkt dat ze dit niet heeft, gezien haar persoonlijke omstandigheden.

Een id-kaart mag max 5 jaar verlopen zijn, om te mogen stemmen, als ie langer verlopen is, mag je moeder niet meer stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zij het verzorgingstehuis niet meer verlaat hoeft zij geen identiteitsbewijs te hebben.
Ze moet zich alleen kunnen legitimeren op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk hangt het er gewoon vanaf of ze haar rechten zoals stemmen nog wil uitoefenen of niet. Als ze dat niet wil, is er in de praktijk geen enkele reden waarom ze nog een ID nodig zou hebben. Je bent op zich wel wettelijk verplicht je te kunnen identificeren, maar wie gaat een 90-jarige vrouw daar nu op aanpakken... Mij pakken ze ook niet aan, ook al loop ik nooit met een ID op zak. Dan zeggen ze hooguit dat ik later even langs moet komen op het bureau om m'n ID te laten zien.

Voor foto's hoef je overigens niet naar de fotograaf. Die kun je eenvoudig zelf maken, als je weet aan welke eisen je moet voldoen. Er is geen wet die zegt dat je het door een fotograaf moet laten maken of zo. Het aanvragen kun je ook voor haar doen dmv een machtiging. Dus eigenlijk is er weinig dat je tegenhoudt om een ID aan te vragen.

Kwestie van een persoonlijke afweging van jou en je moeder dus.