Door de Griekse mythologie. De mythologische figuur Europa, afkomstig uit Fenicië, is de naamgever van het continent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar de naam van ons werelddeel zou ook afgeleid kunnen zijn van het woord "ereb" uit het Assyrisch, een oude taal uit het Midden-Oosten. De betekenis van dat woord is 'zonsondergang' of 'westen'. Vanuit het Midden-Oosten gezien gaat de zon inderdaad onder in Europa. Daarom wordt Europa ook wel Avondland genoemd.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op Wikipedia (wat niet altijd zo betrouwbaar is) stond wel dat Europa niet vernoemd is naar deze figuur (voor wie Zeus het werelddeel Europa maakte), omdat zij niet Europees was. Dat is een beetje slap, maar toch.