Het is niet toegestaan een mobiele telefoon vast te houden (handheld bellen) tijdens het besturen van een auto dus ook niet voor het versturen of lezen van sms-berichten of het opzoeken of opslaan van een telefoonnummer.

Echter: Als je stil staat (in een file, voor het stoplicht of geparkeerd) mag je de telefoon wel handmatig gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verrassend maar waar ! + -je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag hem tijdens het rijden ,,,niet eens verplaatsen.
Ook al valt hij tijden het remmen op de grond ,,,,en je vangt hem op.
Daar kun je nog een bekeuring voor krijgen.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sta er van te kijken maar is idd correcte antwoord + ervoor

Andere antwoorden (8)

Het mag niet. Je motor loopt dan. Je kunt er dus een bekeuring voor krijgen.

Voorbeeld: een kennis van mij was laatst mobiel aan het bellen terwijl de brug open stond. Ze kreeg een boete, omdat haar motor liep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag niet bellen achter het stuur ook niet als je voor een rode stoplicht staat om je auto dan nog steeds in beweging is enzo controle kunt verliezen over het stoplicht en andere mede weggebruikers, hiervoor kan je ook een bekeuring krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, zie mijn antwoord in deze vraag.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Flauwekul, zie mijn antwoord hierboven.
Onder handmatig telefoneren wordt verstaan het gebruik van de zogenaamde handheld telefoon. Dat is een telefoon, die tijdens het spreken in de hand wordt gehouden, dan wel ingeklemd is tussen wang en schouder. Handsfree toestellen, zoals toestellen die zijn voorzien van een carkit of een hoofdset, zijn hiervan uitgesloten. Het verbod beperkt zich tot het deelnemen aan het verkeer. Stilstaan voor een stoplicht of in de file is ook deelname aan het verkeer. Overtreding van het verbod op handmatig bellen is in artikel I, onderdeel B, strafbaar gesteld. De overtreding wordt gestraft met een straf die vergelijkbaar is met andere overtredingen, zoals het niet dragen van een helm of het niet omhebben van een veiligheidsgordel. Dit laat onverlet, dat indien handmatig telefoneren leidt tot de dood, zwaar of ander lichamelijk letsel, dat artikel 6 uit deze wet onverminderd van kracht blijft.
Kortom als je deelneemt in het verkeer mag het niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan pas een bekeuring krijgen als je rijdt en belt Niet als je stilstaat voor een stoplicht of brug. Want dan kunnen ze je ook bekeuren als je stopt op een parkeerplaats om te bellen en de motor laat draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als je bij een bushalte even stopt .
Terwijl er geen bus aan komt.
Dan kun je nog een bekeuring krijgen.
Steenuiltje
12 jaar geleden
+! Helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bushalte gebruiken om te bellen is zeker niet toegestaan!
Ik snap de minnetjes niet :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amsterdamned : Dat is hier zo, plusjes worden meestal gemotiveerd, minnetjes niet. Er zijn uitzonderingen zoals Edpacer, die gaf mij er eentje, en motiveerde dat ook met een goede bron. Dat is voor mij dan prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw geval denk ik ook dat het niet verboden is om op een parkeerplaats te bellen met de motor lopende, daar komen volgens mij je minnetjes van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Newbie. Ik zeg ook niet dat het verboden is om op een parkeerplaats te bellen. Ik zei alleen dat ze je dan ook een bon kunnen geven op een parkeerplaats. Was om aan te geven dat je dan ook niet rijdt. Net als voor een stoplicht.
Artikel 61a RVV verbied het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het RIJDEN, stilstaand mag je dus gewoon bellen, sms-en etc.
Dit geld voor bestuurders van motorvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, dus weer NIET voor fietsers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yay
Wat een bullshit allemaal. Als je in een motorvoertuig deelneemt aan het verkeer mag je niet niet-handsfree bellen. Zelfde geldt voor bedienen van je navigatie en andere afleidende apparatuur. Als je voor een rood licht, in de file of voor een open brug stilstaat ben je deelnemer. Sta je geparkeerd mag het wel. De vluchtstrook is alleen voor noodgevallen, dus dat mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Zo is het Hansv!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel eens naar blik op de weg gekeken?
Je mag wel bellen als je stilstaat voor het rode verkeerslicht.
Ondanks de vele tegenstrijdige berichten.. Bellen terwijl je stilstaat mag. Ze moeten je namelijk zien rijden om hem uit te kunnen schrijven. mijn vriend werkt bij de politie dus daar heb ik het van.
enige is dat je echt weer opgehangen moet hebben voordat het groen wordt en je gaat rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verboden om te bellen wanneer je stilstaat voor het rode licht.
Hiervoor kan men je niet bekeuren.
Echter zodra het licht op groen springt en je moet gaan rijden mag je de telefoon niet meer in de hand hebben.
Ga je door met bellen kun je alsnog een bekeuring krijgen.
Als je stilstaat in wat voor situatie ook mag je bellen,zodra je in beweging bent niet meer.