Bestaan er eigenlijk afscheidingsbewegingen in Nederland ?

Vanmorgen las ik over het Catalaanse referendum. Vervolgens ging ik wat surfen en kwam op een kaartje uit met een overzicht van 'alle afscheidingsbewegingen in Europa'. Waarop ook Friesland stond aangegeven.

Toen ik daarop verder ging zoeken kwam ik bij de Friese Nationale Partij uit, maar als ik die goed begrijp willen die zich niet afscheiden van Nederland, maar meer zeggenschap voor Friesland in eigen aangelegenheden.
Maar ondertussen vroeg ik me dus wel af of er eigenlijk überhaupt wel "echte" afscheidingsbewegingen in Nederland bestaan (gewoon uit pure interesse, verder niets).

Ongetwijfeld zullen ze klein zijn, en daarom niet serieus genomen worden -anders had ik er vast al eens over gehoord- maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel: bestaan er (splinter-) bewegingen in Nederland die volslagen serieus als intentie hebben zich af te scheiden van Nederland ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, dat is de koerdische afscheidingsbeweging, parlement in ballingschap in Den Haag. Dat is dan weliswaar niet een organisatie die zich wil afscheiden van Nederland. Zij willen een zelfstandige staat worden in het Midden-Oosten.

Het beste antwoord

Het Catalaanse referendum ging over de vraag of Catalonie, nu een deel van Spanje, zich onafhankelijk van Spanje moet verklaren. Dergelijke bewegingen zijn er niet in Nederland. Sommige Limburgers en inwoners van Zeeuws Vlaanderen voelen zich minder Nederlander dan Belg maar onafhankelijkheid zoals die aan de orde was in het Catalaanse referendum streven zij niet na.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (3)

Op 11 Juli 2014 heeft het kabinet besloten dat deelname aan een jihadistisch trainingskamp betekent dat je het Nederlanderschap kwijtraakt.
''Volgens het kabinet keert iemand die deelneemt aan een jihadistisch trainingskamp zich zozeer tegen de essentiële belangen van de staat dat de band tussen hem en het Koninkrijk niet langer kan bestaan.''

Nederlandse jihadisten die meedoen aan een jihadistisch trainingskamp zou je als een afscheidsbeweging kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, dat is de koerdische afscheidingsbeweging, parlement in ballingschap in Den Haag. Dat is dan weliswaar niet een organisatie die zich wil afscheiden van Nederland. Zij willen een zelfstandige staat worden in het Midden-Oosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De (Zuid) Molukse regering in ballingschap bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, je bedoelde afscheiding van Nederland. Nee ik denk het niet, ik geloof dat ooit als 1 april grap Texel onafhankelijk is verklaard. Of je moet de Antillen als voorbeeld nemen, maar dat bedoel je denk ik ook niet.