wat voor persoon is die dictator van Oman?

onze koningin gaat er naartoe dus heeft er blijkbaar een goed contact mee maar is de ophef daarover wel terecht?

wat heeft die dictator op zijn geweten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

"Qaboes is de enige zoon van zijn vader Sa’id ibn Taimur. Tot zijn 16de woonde hij in zijn geboorteplaats Salalah.

Qaboes bestudeerde o.a. de geschiedenis van Oman en het Omaanse volk. Tot de conclusie gekomen dat er armoede heerste, besloot hij de macht over te nemen. Op 23 juli 1970 nam hij de troon over en stuurde hij zijn vader in ballingschap in Groot-Brittannië. De Omanieten die het land verlaten hadden, werden uitgenodigd terug te keren om te helpen het land te verbeteren. Qaboes werd de nieuwe sultan, minister-president, minister van Defensie en van Buitenlandse Zaken. Hij zorgde ervoor dat Oman lid werd van zowel de Arabische Liga als de Verenigde Naties. Verder werd de naam van het land, Sultanaat van Muscat en Oman, veranderd naar de huidige naam en veranderde de vlag.

In 1978 was hij de enige Arabische leider die de akkoorden tussen Egypte en Israël steunde. Hij was ook degene die vervolgens als schakel functioneerde tussen Egypte en andere Arabische landen. Ook in 1993 liet Qaboes zien dat hij voorstander was van het vredesproces in het Midden-Oosten door een actieve rol te spelen.
Onder leiding van Qaboes kende het land een groei in welvaart en vrijheid voor burgers. Ook vrouwen kregen kiesrecht en er werd veel geïnvesteerd in goed onderwijs. Qaboes had toen meer dan 2000 moskeeën laten bouwen, betaald door hemzelf. De grootste daarvan is de Grote-Sultan-Qaboes-bin-Saïdmoskee waar vier jaar aan gewerkt is en die in 2001 in gebruik werd genomen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Qaboes_bin_Said_Al_Said

Kortom: het lijkt me niet zo'n heel slechte kerel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij heeft zijn vader destijds afgezet en is ook erg rijk geworden ten koste van de inwoners. Maw hij is niet democratisch gekozen en bepaald zelf hoe t geld verdeeld wordt.