Territories waren gebieden waar nog geen lokaal bestuur was opgezet. Anders dan in Nederland bestaan in de USA nog steeds plekken die niet in het vaste rijtje vallen (staat>county>gemeente). De unincorporated areas vallen direct onder de county en hebben geen gemeentebestuur zolang de inwoners het niet opeisen.

Bij het vormen van staten ging het precies zo. De 13 founding states zijn voortgekomen uit een plaatselijk (rebellen-) gezag. De rest van de USA is door de federale regering veroverd of gekocht. Deze vrijwel lege gebieden bleven onder federaal bestuur zolang er geen levensvatbaar (infrastructuur/vertegenwoordiging) geacht voorstel werd gedaan door de lokale bevolking om zichzelf als staat te organiseren. Daarvoor moesten dus eerst kolonisten komen. Er werd dus land uitgedeeld en wanneer het land verdeeld was werd er lokaal bestuur opgezet. In Canada is dit ook de reden waarom daar nog territories bestaan. Het hoge noorden is zo leeg en onherbergzaam dat het voor de lokale bevolking niet praktisch is om een eigen stabiel bestuur te organiseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks, je weet er veel van!