waarom helpen we andere landen als het onszelf in gevaar brengt?

ik bedoel waarom zou Nederland f16's sturen als er daarmee kans komt op terreur...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Kennelijk worden de baten belangrijker gevonden dan de kosten (waaronder verhoogde kans op aanslagen)
Poet
9 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk voordelen / nadelen (hoewel daarachter vaak toch ook weer baten en kosten schuil gaan ;-)
Cryofiel
9 jaar geleden
Amerika heeft ons ook geholpen. Eerst door actief te vechten, hetgeen een hoop Amerikaanse levens kostte en veel, heel veel geld kostte. Daarna door ons via het Marhall-plan van voedsel te voorzien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, Cryo. Nog even helemaal los van de kwestie waar VS op duidt, heb je gewoon een morele plicht om te helpen waar je dat kan. Als je iemand in het water ziet liggen en je springt erachteraan in je goede pak, is je pak ook verpest. Ja, én? Dat ontslaat je toch niet van de zowel morele als wettelijke plicht om iemand niet hulpeloos achter te laten? Ik geef ook giften aan diverse goede doelen, terwijl ik 'slechts' een minimuminkomen heb. Gewoon, omdat ik het met dat Nederlandse minimum nog vele malen beter heb dan zoveel anderen. Dan wil ik best wat langer met m'n versleten ondergoed doen (ziet toch niemand) of minder vaak vlees/koeken/ander luxe-eten kopen. Natuurlijk zijn er ook politieke belangen en is de hele wereld zich rot geschrokken van de snelheid waarmee die opmars van IS gegaan is, en zijn we ook gewoon bang dat uiteindelijk onze buurlanden en daarna wij aan de beurt zijn. Maar los daarvan is er ook nog de gulden regel "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet". Als wij niet zouden willen dat andere politieke machten en de hele internationale gemeenschap weg zou kijken wanneer WIJ door één of ander terreur-bewind onder de voet gelopen zouden worden, moeten we dat zelf ook niet doen. Vind ik vrij vanzelfsprekend, eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel mensen vinden het afschuwelijk zoals IS mensen onderdrukt, mishandelt, verkracht en onthoofdt. Dat moet beëindigd worden, ook al lopen we daarmee risico op aanslagen.

Antwoorden (5)

Onder andere omdat:
* We hopen daarmee een groter gevaar af te wenden
* We hopen dat als we zelf in gevaar zouden zijn ander ons zullen helpen
* we onze economische belangen veilig willen stellen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat (ik neem even aan dat je ISIS bedoelt):

-ISIS 2 miljoen per DAG aan olie verdient
-ISIS ook Nederlandse staatsburgers aantrekt om te vechten voor een islamitische staat
-Amerika enorm veel "leverage" (weet het Nederlandse woord daar niet voor) heeft in Nederland en het ook in hun belang in

En last but not least: we helpen er onschuldige burgers mee, zodat zij terug kunnen naar hun thuisland in een veilige situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het westen is bang dat zich daar een radicaal islamitische staat sticht . Is dat erg zou je zeggen ! Ja dat destabiliseert de regio . Vandaar zullen verder proberen hun macht te vergroten . Aanslagen , ook hier . Dat ze hele groepen islamieten afslachten , christenen , en anderen . Is de staat dan een maal gevestigd vrouwen verplicht in een achterlijke rol . Terreur tegen vrouwen , uitsluiting om naar school te gaan . Het ontzeggen van medische hulp aan vrouwen . Het cultureel erfgoed word vernietigd musea oude gebouwen ( pas een kerk van meer dan 1600 jaar oud !! ) alle gebouwen die hun niet zinnen ook bepaalde moskeeën . . Tja ik noem op wat er door de Taliban in Afghanistan is gebeurd . Nu ook al door is bezette gebieden . Dus als de staat een maal gevestigd is dat het zich verder verspreid in toch al zwakke en verdeelde regio . Denk aan Libanon , Jordanië , enz. Maar ook in Afrika heb je zulke extreme groeperingen . Die onder het mom van het ware geloof gewoon gewoon terreur bendes zijn die moorden en verkrachten . Of dit helpt dat bombarderen ? Ik ben bang van niet .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een goede vraag en het antwoord zit hem in je opvatting over wat de taak is van ons leger. Je kunt de opdracht van het leger zien als het beschermen van onze natie-staat. In dat geval kunnen we flink bezuinigen want we liggen tussen drie militaire grootmachten in en hebben het beter voor elkaar dan bijna alle anderen in de wereld.
Maar meestal wordt de taak van ons leger opgevat binnen de taakstelling van de bondgenootschappen waar we lid van zijn. Deze hebben niet alleen als taak het beschermen van ons grondgebied maar ook (NAVO) het beschermen van het grondgebied van onze partners of zelfs (VN) het bestrijden van 'terreur' en het ondersteunen van de wereldvrede. Wanneer het opgeven van een klein beetje veiligheid hier kan zorgen dat er honderdduizenden een vreselijk lot bespaard blijft kunnen deze bondgenootschappen dit als een mandaat zien om een stukje van jou veiligheid in te leveren ten behoeve van andere mensen. (Al was het maar om te voorkomen dat er in de toekomst vluchtelingenstromen deze kant op komen..) Waarom dit bij IS wel het geval is en bij de burgeroorlog in Syrië niet blijft een discussiepunt in de internationale politiek..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als de buren de deur op slot hebben zitten hoeven wij geen sloten meer te kopen?
Die vraag kun je heel eenvoudig beantwoorden door het op kleine schaal te zien : waarom help je een ander als je er zelf niet beter en misschien zelfs slechter van wordt ?
Daar zijn eigenlijk maar twee redenen voor :
- Omdat je het belangrijk vind de ander te helpenen , die veel grotere risico's loopt dan jij en niet schuldig is aan zijn ongeluk
- Omdat niet helpen kan betekenen dat je nog veel grotere problemen te wachten staan.

Het lijkt heel makkelijk je niet te bemoeien met dingen die ' de ver van mijn bed show" lijken, maar zo ver van ons bed is het helaas niet. Daarvoor is de wereld te klein geworden. We kunnen niet simpelweg meer kiezen voor ' wel de lusten maar niet de lasten" . We doen internationaal mee, en hebben daarmee ook een internationale verantwoordelijkheid. Wat de scenario's zijn wanneer we er voor kiezen het geld in onze zak te steken en onze kop in het zand, is in een paar andere antwoorden mooi geillustreerd.

Maar het antwoord is simpel : je helpt een ander uit mededogen en/of uit eigenbelang, ook als je daarvoor een prijs betaalt.