Kan iemand een duidelijk overzicht geven over de situatie die 2013/14 tussen Rusland en Oekraïne speelt?

Ik moet voor school weten wat er allemaal speelt maar voor zover ik op internet zoek is het allemaal een beetje vaag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Simpel gezegd is er dit gebeurd:

Er breken protesten (in Kiev) uit tegen de regering omdat die weigert om een samenwerkingsverdrag met de EU te ondertekenen, doordat verdrag zou de handel tussen de EU en Oekraine makkelijker worden en de meeste mensen in de Oekraine zouden daarvan profiteren.
De pro-Russische president en regering wordt afgezet door het parlement en er worden nieuwe verkiezingen uitgeschreven. Rusland wil graag een Oekrainse regering hebben die pro-Russisch is. Rusland en de Russisch gezinde mensen accepteren de nieuwe uitslagen niet, waarin de de pro-Europese partijen winnen.
Op de Krim, waar veel etnische Russen wonen (die plots een Russisch paspoort krijgen), besluiten ze niet meer bij de Oekraine te horen. Een deel van het leger weigert naar de rest te luisteren en de Krim-regering besluit dat ze bij Rusland willen horen. Rusland steunt de Krim daarin en annexeert de Krim. Dit is een grove schending van de grenzen van de Oekraine. De Oekraine is boos, maar is intern verzwakt en te verdeeld. Ook andere minderheden, zoals de oorspronkelijk bewoners van de Krim (die door de Sovjet-Unie voor een groot deel zijn gedeporteerd), de Tartaren zijn bang. Rusland heeft door hun manier van regeren (o.a. de Sovjet-Unie) een slecht imago in alle buurlanden en heel (Oost-)Europa. De meeste mensen zijn echt bang.
Het Russische parlement neemt ondertussen een wet aan die stelt dat pro-Russische gebieden zich bij Rusland moeten kunnen aansluiten. Onofficieel steunt Rusland al heel lang deze rebellen.
Bepaalde gebieden waar relatief veel Russen wonen, maar niet perse een meerderheid, willen ook bij Rusland horen en richten rebellen/seperatistische groepen op. Deze 'groepen' worden gesteund door Rusland (met geld, wapens en militairen). Later blijkt dat deze groepen niet alleen uit rebellen bestaan, maar ook Russische soldaten. De Oekrainse regering is uiteraard niet blij met het weggevallen van hun land en het geweld (o.a. tegen de Oekrainers) dat de rebellen daarbij gebruiken.
De EU, VS en Japan hebben sancties ingesteld tegen Rusland ondertussen. Na het de mh17 worden de sancties aangescherpt, aangezien iedereen Rusland hiervoor verantwoordelijk vind (de rebellen kregen de wapens en zijn verantwoordelijk voor het neerschieten van de mh17, dit is nog niet officieel, maar alle bewijzen wijzen daar wel naar). Ondertussen vecht het Oekrainse leger tegen de pro-Russische seperatisten.

Dat is heel simpel gezegd wat er is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een zeer helder artikel er over geschreven in Kijk, maar ook in andere bladen.
Lees het en probeer van alles wat je leest of hoort een samenvatting te maken en maak keuzes en probeer er een eigen verhaal van te maken. Want er zijn veel kanten aan het verhaal en wat geloof je dat waar is en wat niet.
Mijn tip is benoem dat het vaag is en dat het lastig is en dat Rusland een heel ander verhaal heeft als het westen.
En dat op dit moment onmogelijk is om de hele waarheid te weten.
En maak keuzes wat je wel wil vertellen en wat niet. En ga niet niet voor allemaal, maar voor het beantwoorden van een aantal specifieke vragen.