Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je niet stemt, gaat je stem dan naar de grootste partij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat probeerde ik te weten te komen: http://www.goeievraag.nl/vraag/gebeurt-stemmen-gebruikt.10648
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ik wacht met spanning af :D

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ja, voor een deel wel. De verdeling van de restzetels voor het EP gaan volgens het stelsel van de grootste gemiddelden en dat is gunstiger voor grote partijen. Zie voor uitleg stelsel onderstaande link.
Er is ook een stelsel van de grootste overschotten, maar dat wordt niet bij deze verkiezingen gebruikt.
Dit is ook een van de redenen waarom veel partijen een combinatielijst zijn aangegaan. Ter extra info even de link van de PvdA waar ze het ook uitleggen: http://pvda.nl/renderer.do/menuId/200034211/returnPage/200001441/itemId/220392407/instanceId/37907/pageId/45641/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens Diane B. te A. is het pure bullshit. Het gaat om percentages, niet absolute aantallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onze secretaresse niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee tuurlijk niet. Waarom zou dat gebeuren? Het heeft ten eerste geen enkele zin, en ten tweede mag het gewoon niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, allicht niet.
Als je niet stemt, heb je geen stem uitgebracht.
En als er geen stem is, kan die ook nergens naartoe.

Alleen de verhouding van de uitgebrachte stemmen telt.
Eén uitgebrachte stem is voldoende om alle 27 zetels te vergeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ook nog zo iets al voldoende opkom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo? Beneden welk opkomstpercentage is de uitslag ongeldig en wat gebeurt er dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik zo even niet. Verschilt ook nog per verkiezing etc. Maar het bestaat zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een referendum is er een minimum opkomstpercentage. Als dat niet gehaald wordt, denkt de overheid: Ah, dit is niet genoeg om representatief te zijn, we doen gewoon wat we zelf willen.
Bij verkieizingen geldt geen minimum opkomst. Dan is in principe 1 stem al voldoende.
(Al kan ik me niet voorstellen dat niet tenminste 27 mensen op zichzelf stemmen, als ze de baan tenminste willen).
Volgens mij werden de blanco stemmen verdeeld, dit had met de kiesdrempel te maken. De grootste partij kreeg er dan het meeste bij, de kleinste partijen het minst.

Dat hoort er natuurlijk bij, maar sommigen vonden het leuk dit te verkopen als "als je niet stemt/blanko stemt gaat je stem naar de grootste partij." Natuurlijk is dit maar een heel klein beetje waar, en een heel groot beetje dom geinterpreteerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Blanco (niks ingevuld op het formulier en wel in de stembus gedaan) en rest stemmen (stemmen op partijen die niet genoeg stemmen hebben om een zetel te krijgen) worden wel verdeeld volgens een vaste formule. Alleen daadwerkelijk uitgebrachte stemmen worden geteld en verdeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding