Waarom horen we maar over 2 Amerikaanse partijen?

Ik ben er intussen achter dat er maarliefst 6 partijen meedingen voor het presidentschap, terwijl het eigenlijk altijd maar een strijd tussen 2 (rood en blauw) is. Ik weet ook dat dit niet het eerste jaar is dat het er meer zijn.

Hoe kan het dat we alleen maar over de 2 horen ieder jaar en hoe zit het met de andere partijen?

1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er in de VS ook geen mededelingen worden gedaan over DENK, Onafhankelijke Senaatsfractie, Voor Nederland en de Vrijzinnige Partij... en de interesse in de VS voor het Buitenland is al minimaal!!!
Thecis
7 jaar geleden
@freekfluweel.
Interesse voor het buitenland heeft niets te maken met de binnenlandse partijen...
ronron1212
7 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/38555-politieke-partijen-in-de-vs.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kleine(re) partijen maken daar geen kans.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat er in Amerika zelf ook bijna 0 aandacht gaat naar die partijen. Ze maken echt geen schijn van kans in de presidentsrace (mede daarom). Het is eigenlijk al vreemd dat er zoveel aandacht gaat naar de verkiezingen van een ander land, het zou bizar zijn als er ook nog aandacht zou gaan naar partijen die in Amerika al geen aandacht krijgen. Wat er in Amerika moet veranderen is dat alles daar als twee partijen politiek wordt gepresenteerd terwijl er veel meer partijen zijn. Alle debatten op TV zijn altijd tussen de democraten en de republikeinen (onderling of tegen elkaar).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet van het bestaan van Ralph Nader en zijn partij, nu doet hij geloof ik niet meer mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigenlijk is het enige wat Nader heeft gedaan er voor gezorgd dat Bush won van Gore in 2000: https://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_effect#Bush.2C_Gore.2C_and_Nader_.282000_U.S._presidential_election.29
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is dus al een uitzondering:
https://www.youtube.com/watch?v=k3O01EfM5fU
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=y1kQ8Xt6Gsc
Waarom het praktisch onmogelijk is.

Antwoorden (2)

Omdat de andere partijen geen zetels hebben in Huis van afgevaardigden of Senaat, en meer algemene omdat deze partijtjes een marginale rol spelen in de Amerikaanse politiek.
tinus1969
7 jaar geleden
Omdat het in de VS ook om maar twee partijen gaat. Kijk maar naar de debatten op TV, alleen de democratische en republikeinse kandidaat (of eerder kandidaten) worden uitgenodigd.

Het zou dus heel vreemd zijn, behalve een item in een actualiteitenrubriek waarin vooral naar voren zal komen hoe klein de impact van de andere partijen is, dat er in landen buiten de VS wel aandacht zou zijn voor partijen die in de VS zelf al geen aandacht krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het wordt praktisch gezien ook heel moeilijk gemaakt. Dus naast de ontbrekende media aandacht is het praktisch lastig buiten de twee grote partijen om iets te bereiken.

https://www.amerika.nl/amerika/reisgids/cliches-amerika/derde-partijen-maken-geen-kans/

"In Amerika maken derde partijen geen kans
Voor derde partijen en onafhankelijke kandidaten is het uitzonderlijk moeilijk om in Amerika door te breken. Dat is al zo op lokaal niveau, hoewel daar nog wel eens unieke persoonlijkheden kunnen verrassen, zoals de worstelaar Jesse Ventura als gouverneur van Minnesota in 1998. Maar op federaal niveau is het zo goed als onmogelijk.

De twee partijen liggen nergens in de (federale) wet verankerd, maar ze hebben het systeem voor registratie en politiek opereren in elke staat zodanig bemoeilijkt, dat ze vrijwel een monopolie hebben. U moet dan denken aan aantallen handtekeningen voor inschrijving op de kieslijst, allerlei deadlines, soms met nauwelijks uit te voeren combinaties van eisen. Zelfs de immens rijke Ross Perot, die met zijn geld een goede organisatie kon bouwen, had het moeilijk om in 1992 in alle vijftig staten en het District of Columbia mee te kunnen doen. Soms moest hij het met een rechtszaak afdwingen.

Een flink aantal politici heeft het geprobeerd in de loop der jaren. In de negentiende eeuw was er kortstondig succes voor bijvoorbeeld de Anti-Masonic Party en de Know Nothings (officieel de American Party). In de twintigste eeuw leek in eerste instantie ruimte mogelijk voor een socialistische partij in de Verenigde Staten."