Hoe stemmen de leden van provinciale staten?

Krijgen ze een oproep en moeten ze dan naar het provinciehuis, of moeten ze naar Den Haag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Bij de verkiezingen voor de leden van de Eerste Kamer, bedoel je waarschijnlijk, dit jaar op dinsdag 26 mei 2015? Bij andere verkiezingen stemmen de leden van Provinciale Staten op dezelfde manier als iedere andere stemgerechtigde!

Het beste antwoord

De leden van Provinciale Staten komen op 26 mei 2015 per provincie in vergadering bijeen. De leden van Provinciale Staten brengen een gewogen stem uit, om recht te doen aan het aantal inwoners dat ze vertegenwoordigen. De waarde van een stem wordt berekend door het inwonertal van een provincie te delen door het aantal leden van Provinciale Staten van de betreffende provincie. De uitkomst hiervan wordt gedeeld door 100 en afgerond op het dichtstbijzijnde gehele getal. Het inwonertal is het aantal inwoners van een provincie per 1 januari 2015, zoals berekend en gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek.
SimonV