Kan een partij bestaan uit socialisten en liberalen?

Ik bedoel stel een partij heeft 20 zetels, 10 daarvan zijn voor de socialisten en 10 voor de liberalen, kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, iedere politieke partij heeft een rechtsere en een linksere "vleugel", een liberalere en een socialistischere. In Nederland zullen de ideeën binnen één politieke partij niet zo veel van elkaar verschillen, omdat er veel relatief grote politieke partijen zijn. Als iemands ideeën erg afwijken van de algemeen aanvaarde ideeën binnen zijn partij, past hij waarschijnlijk beter bij een andere partij en kan hij ook beter lid worden van die andere partij. "Overstappen" is dan dus heel eenvoudig (omdat er zo veel verschillende partijen zijn).

In een land als de Verenigde Staten of als Groot-Britannië zijn er maar twee of drie grote politieke partijen. Daar zullen in één partij de ideeën vaak zeer uiteenlopend zijn. Er zullen dan dus veel meer "rechtsere" en "linksere" leden binnen één partij voorkomen. Uiteindelijk zullen ze als partij één standpunt moeten innemen. Daarvoor zullen sommige leden af en toe water bij de wijn moeten doen, als het gaat om hun persoonlijke opvattingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: Groot-Brittannië.

Toegevoegd na 10 minuten:
In Nederland wordt de partij D66 een sociaal-liberale partij genoemd. De partij is dan ook voor veel kiezers van zowel de sociaaldemocratische PvdA als van de liberale VVD de tweede-keuspartij. Als zij niet (meer) op de PvdA of de VVD willen stemmen, stemmen zij op D66.

Kijk voor meer informatie eens op deze website: http://nl.wikipedia.org/wiki/Progressief_liberalisme
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat kan. De vertegenwoordigers of de leden van de partij zullen in overleg steeds tot een gemeenschappelijk standpunt over de actuele zaken moeten komen.
Summo
10 jaar geleden
Lees dan je eigen vraag aub nog eens goed door. Ik zie dat nergens staan hier, je vraagt alleen in het algemeen of het kan, zonder toelichting wat je daar mee bedoelt, dus het kan gelezen worden of het praktisch uitvoerbaar is.

Andere antwoorden (1)

ja, maar of het verstand is is een andere vraag.