Die zijn er zeker!

Teveel om op te noemen zelfs. Maar om een idee te krijgen:

De overheid heeft wegen aangelegd, en laat die onderhouden zodat het bedrijf bereikbaar is,
De overheid heft belasting, hetgeen een kostenpost vormt voor het bedrijf,
De overheid voorziet in hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) zodat het er relatief veilig toeven is,
De overheid lobbiet wereldwijd voor de Nederlandse economische zaak hetgeen een meerwaarde oplevert voor de exportinkomsten,
De overheid zorgt voor vrede hetgeen zeker een plus voor de rentabiliteit is (behalve voor grafkransen ;-)
De overheid draagt een stevig steentje bij aan een bloeiend Schiphol en Rotterdam hetgeen een logistieke plus oplevert

Etc.

Toegevoegd na 1 uur:
De overheid int belasting bij bedrijven. De hoogte daarvan hangt af van de winst. In de link vind je de financieel jaarverslagen van FH. Daarin staat dat de effectieve belastingdruk ongeveer 25% is. Dus van het resultaat gaat 25% af (in dit geval was er echter verlies).

Het productieproces houdt in dat er een plek wordt geboden waarin geveild wordt, waarvoor men provisies en heffingen betaalt. Verder van verhuur van karretjes, ruimtes etc. Daar bemoeit de overheid zich niet mee.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar de overheid heeft natuurlijk wel allerlei regels en wetten waarmee wordt gelet op veiligheid van de werknemers en bezoekers. Denk aan vluchtroutes, brandblussers, voorkomen van gevaarlijke arbeidssituaties.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Maar weet wat meer of de overheid een bepaald bedrag aan belasting int of dat de overheid zich bemoeit met de productie of dergelijke
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moeite gedaan voor het antwoord zie ik, ofwel: +1.