Hoeveel kosten een naamswijziging vroeger?

Sinds 2011 is het 835 euro. Maar hoeveel kosten het een paar jaar geleden of bijvoorbeeld in de gulden tijd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jaarlijks neemt het ministerie van Justitie circa 2.200 verzoeken voor geslachtsnaamverandering in behandeling. In 1987 zijn de tarieven vastgesteld op respectievelijk 226 euro (500 gulden) en 56 euro (125 gulden) en daarna niet meer aangepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Een voornaamswijziging gaat via de rechtbank. Aan de rechtbank betaalt u griffierecht (maximaal € 267). Verder betaalt u advocaatkosten omdat u bij een voornaamswijziging een advocaat nodig heeft. Misschien kunt u voor de advocaatkosten gefinancierde rechtshulp krijgen. Is dat het geval, dan betaalt u slechts een eigen bijdrage voor de advocaat en krijgt u korting op het griffierecht. De aanvraag tot wijziging van uw achternaam kost € 835. Dien één aanvraag per persoon in. Op een aanvraag mogen wel maximaal 2 kinderen vermeld zijn. In dat geval betaalt u één keer deze kosten. Een aanvraag achternaamswijziging voor 3 of meer kinderen kost € 1670.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, maar hij wilde weten hoeveel het vroeger in guldens kostte.