Kan China Haïti helpen?

China kent een explosieve economische groei met als gevolg dat er een inflatie dreigt. Kan China niet een deel van zijn productie voortzetten in Haïti? Zo wordt Haïti geholpen om sneller het land weer op te bouwen en China kan zijn inflatie in toom houden.
Of kan dit helemaal niet? Ik ben niet zo thuis in de economie.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als die 2 landen naast elkaar zouden liggen zou ik zeggen: Ja, goed idee. Het probleem is echter hoe je logistiek allerlei zaken kan verplaatsen van China naar Haïti. Je kan moeilijk vragen aan de Chinezen of ze voor onbepaalde tijd willen verhuizen naar Haïti om daar mee te helpen een fabriek draaiende te houden.

China zal vast wel kúnnen helpen, maar zoals (bijna) elk land, wat zijn de economische belangen? De landen die nu helpen doen dat vooral op morele en historische gronden. Haiti maakt geografisch en economisch geen deel uit van China. Dus er is niets te verdienen en houdt het op. Het is triest maar waar dat economie belangrijker is dan een mensenleven.

Ik snap niet helemaal wat je precies bedoeld, misschien kan je het precies uitleggen. China zal ongetwijfeld zelf ook geld en goederen sturen naar Haiti en helpen aan de wederopbouw. Uiteindelijk moet Haiti gewoon weer een eigen economie krijgen en zelf zijn eigen boontjes doppen. Met hulp van de internationale gemeenschap. En China zal ongetwijfed willen samenwerken met Haiti als dat voordelen oplevert. Dus dat zal ongetwijfeld gebeuren als de situatie zich voordoet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100