Wat ik van dichtbij van (geinstitutionaliseerde) ontwikkelingshulp heb gezien is dat de efficientheidsvraag nooit op de voorgrond heeft gestaan.

Eigenlijk gaat het om zaken als geo-politieke belangen van donor landen, het in stand houden van bevriende regimes, toegang tot grondstoffen, afzet van eigen producten. De NGO's hebben er een groot belang bij om zichzelf in stand te houden.

Ik geloof alleen nog maar in kleinschalige projecten, die voortkomen uit de behoeften van de bevolking zelf, die ze met wat hulp, zelf kunnen realiseren en onderhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi en waar antwoord

Andere antwoorden (3)

nooit geweest, eerst die schuldenlast weg en stoppen met het roven van de grondstoffen voordat we kunnen pretenderen efficient te handelen in het voordeel van de ontwikkelingslanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de efficiëntievraag is weer helemaal actueel, de laatste tijd.

In het kader van de bezuinigingen wordt de efficiëntie van ontwikkelingshulp opnieuw zorgvuldig tegen het licht gehouden.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de haagse maffia
Als die er ooit geweest is was er geen ontwikkelingshulp van de grond gekomen, en zouden we geen miljarden in die bodemloze put storten.