wat is de oorzaak van het conflict in afghanistan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
ronron1212
9 jaar geleden
De taliban
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, daarvoor al de russen en daarvoor de amerikanen al. Het heeft een heel lange geschiedenis.
De taliban was eerst volgens mij het bevrijdingsleger die de russische invasie probeerde te verdrijven.
ronron1212
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pakistan
india daar is ook oorlog mee geweest en zo kan je de hele geschiedenis door.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heeft religie er ook mee te maken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voetnoot: Het is de CIA geweest die de Taliban van flinke hoeveelheden wapentuig heeft voorzien om de Russen te bestrijden.
De kans is groot dat de raketten waarmee Amerikaanse helikopters in Afghanistan uit de lucht geschoten zijn in de jaren '80 van de vorige eeuw door de Amerikanen zelf zijn geleverd. Hetzelfde zag je ook in Irak, waar de CIA destijds Hoessein aan de macht heeft geholpen. Dit wordt ook wel een 'blowback' genoemd. Geen antwoord op de vraag natuurlijk, maar niet verkeerd om te weten, mijns inziens.
Antoni
9 jaar geleden
ple14groot, er is niet één conflict ("het conflict") in Afghanistan. Afghanistan wordt al decennia lang geteisterd door conflicten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jup dat is ook waar

Antwoorden (1)

De oorlog in Afghanistan begon op 7 oktober 2001. Onder de naam Enduring Freedom vielen de legers van de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Frankrijk en de Noordelijke Alliantie de Taliban in Afghanistan aan. Dit was een direct gevolg van de aanslagen van 11 september op verschillende doelen in de Verenigde Staten. Achter de aanslagen zat Al Qaida. Het Taliban-regime in Afghanistan bood een thuis aan deze organisatie. De Amerikaanse regering met aan het hoofd president George W. Bush besloot het land binnen te vallen nadat de Taliban een ultimatum om Osama bin Laden en andere belangrijke leiders van Al Qaida uit te leveren naast zich had neergelegd.

Een beroemde quote van hem in dit verband is: "“We will make no distinction between the terrorists who committed these acts and those who harbour them.”

Het Taliban-regime gaf de terroristen in de ogen van Bush dus een schuiplaats wat hem in zijn ogen de legitimiteit verschafte het land aan te vallen.

Het Taliban-regime was vrij snel verslagen, hoewel Bin Laden wist te ontsnappen. Onder leiding van Hamid Karzai werd een nieuwe Afghaanse regering geïnstalleerd en een nieuwe grondwet opgesteld. Meer dan 5 miljoen vluchtelingen keerden terug naar hun woonplaats. De verdreven strijders van de Taliban proberen al jarenlang het nieuwe bewind omver te werpen vanuit hun bases in Pakistan, na de vernietiging van hun bolwerken in Afghanistan. Hierdoor bleven de gevechtshandelingen veel langer duren dan aanvankelijk was voorzien. Ook de dood van Bin Laden in mei 2012 maakte geen einde aan de gevechten

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie voor de betreffende quote de bijgevoegde video op 3:00 min
ronron1212
9 jaar geleden
Ook voor 2001 was het al hommels is Pakistan http://nl.wikipedia.org/wiki/Pakistan
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat is zeker waar ! Maar het leek mij aannemelijk dat de verwijzing naar "HET conflict" een verwijzing daar het huidige conflict betrof. Zo niet, dan hoor ik het graag !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212 Nu besef ik dat Pakistan aan Afghanistan grenst en dat conflicten in beide landen aan elkaar gerelateerd (kunnen) zijn, maar het betreft toch echt een ander land met een eigen geopolitieke geschiedenis.