Waarom is het zo leeg tijdens het vragenuurtje in de tweede kamer?

Altijd als ik naar het vragenuurtje kijk zie ik weinig mensen zitten, en ook bij andere gelegenheden, wat ik graag wil weten is wanneer kamerleden verplicht zijn aanwezig te zijn en wanneer niet. En ook waar ze zijn als ze niet aanwezig zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het is tevoren bekend over welke onderwerpen vragen gesteld gaan worden. Elke fractie heeft z'n eigen specialisten, dus als er vragen over het verkeer gesteld gaan worden, en niet over de zorg, dan zal de verkeersspecialist wel aanwezig zijn, en de zorgspecialist niet (even aangenomen dat de fractie groot genoeg is om die portefeuilles te verdelen).
Als ze niet in de vergaderzaal zitten, kunnen ze in de fractiekamer aan het werk zijn, stukken bestuderen, overleggen, praten met lobbyisten, enzovoorts, of ze kunnen op werkbezoek zijn in het land: praten met gemeentes, met belangenverenigingen, of zoals in deze tijd: op verkiezingstoer.
Volgens mij zijn Kamerleden nooit verplicht aanwezig te zijn (kijk naar Rita Verdonk die er zelden was, zelfs niet als haar 'speerpunten' behandeld werden), maar bij een hoofdelijke stemming is het natuurlijk wel slim om zoveel mogelijk mensen aanwezig te laten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, helder antwoord!