Vanwaar al het negatieve omtrent de Verenigde Staten van Amerika?

Het lijkt soms wel alsof de hele wereld tegen de VS is, ook omdat de ''kritiek'' uit verschillende en uiteenlopende hoeken komt zowel de conservatieven (religieuzen) als sociaal-democraten tot aan extreem-rechts en extreem-links hebben een hekel aan de VS lijkt het wel? Waarom is dat? En zijn er ook argumenten ten gunste van de VS te noemen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ziet bijv. ook vaker de vlag van de VS in vlammen op gaan dan die van welk ander land dan ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen vinden dat de Amerikanen zich overal mee bemoeien, ze alleen maar aan geld denken en omdat iets van 20% van de rijken 80% van hun rijkdom 'gebruiken'. Het systeem in Amerika is verpest, vandaar dat veel mensen tegen Amerika zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch maar eens denken aan hetgeen de Amerikanen deden om ons van de Duitsers te bevrijden. Wie stond er dan niet te wuiven aan de kant van de weg? Dit is nog 'levende geschiedenis' voor velen onder ons.
Van de jongeren die het niet meemaakten, wat honger en onveiligheid betekende, kan men niet verwachten wat dankbare herinnering betekend. Het is hun vergeven want de ouderen hebben er niet genoeg over verteld...

Het beste antwoord

De meeste Amerikanen interesseren zich helemaal niks voor wat zich elders in de wereld afspeelt maar dat wil niet zeggen dat de VS niet de neiging hebben zich met veel zaken te bemoeien.

Vooral dingen als het in het zadel houden van corrupte regeringen die bij de bevolking niet populair zijn heeft ze een behoorlijk slechte naam opgeleverd. Onder invloed van de VS bv is Persie een modernisering campagne begonnen die de bevolking niet kon waarderen. Geluiden uit de bevolking werden echter genegeerd en de groeiende onvrede leidde uiteindelijk tot de islamitische revolutie. De VS waren daarbij degenen die de verliezende partij gesteund hebben en dat wordt ze nu nog niet in dank af genomen.

Ook het leveren van wapen materiaal en actief sponsoren van Israël maakt ze niet populair in die gebieden. De VS hebben een behoorlijke pro Israël lobby.

Wat ook niet helpt is dat de westerse mogendheden nogal goede vrienden zijn en de VS, Engeland en Frankrijk zijn voor behoorlijk at onenigheid in het midden oosten verantwoordelijk (het Suez kanaal is een van de reden hiervoor). Verschillende oorlogen van Israël zijn een direct gevolg van westerse bemoeienis. Daar de VS zich profileren als de leiders van de vrije wereld (de Amerikanen roepen dat nogal graag en doelen daarmee voornamelijk op Noor-Amerika en West Europa) zijn ze daarmee doelwit nummer 1.

Verder heeft de VS als de grootste economie er wereld ook een forse handelsmacht die ze maar wat graag gebruiken om de beste deals uit hun handelspartners te krijgen. De EU en Japan zijn wat dat betreft de enige 2 die een echte vuist kunnen maken tegen die economische macht en er is al menig handelsoorlog geweest tussen de EU en de VS wat de nodige conflicten oplevert met de nationalistische partijen.

Daarbij zijn de VS bijzonder traag met het nemen van milieu maatregelen wat ze bij vooral de linkse partijen niet populair maakt. Ook de in het verleden toegepaste druk van de Amerikaanse anti-communisten lobby helpt niet. In Europa is socialisme een heel algemeen goed maar in de VS wordt er nauwelijks beter over gedacht dan over stalinistisch communisme. Niet echt een goede manier om vrienden te maken onder de Europese socialisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dapper; zo'n onderbouwde min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, ik kies je antwoord wel als beste :D

Andere antwoorden (4)

dat vlaggen in vlammen opgaan is vaak van religieuze aard. en omdat in de moslimwereld de VS door veel mensen wordt neergezet als een onderdrukker.

maar het is zoals het spreekwoord ook wel zegt:
hoge bomen vangen veel wind.
Als de VS een minder belangrijke machtspositie in de wereld zou hebben en of minder zou handelen naar het buitenland toe zou het land waarschijnlijk minder commentaar krijgen.

(gelukkig hebben ze in elk geval in de tweede wereld oorlog gehandeld en ons bevrijd)
en er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden van goed handelen van goed handelen, maar meestal is het afhankelijk vanaf welke kant je het bekijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name uit islamitische hoek is de kritiek op de VS groot. Dit is met name omdat de islam haaks staat op de Westerse vrijheden en democratie waar de VS symbool voor staat. Na de aanslagen op 11 september zag je grote vreugde in grote delen van de islamitische wereld. De haat jegens het Westen is er gigantisch.

Vanuit linkse hoek is de afkeer tegen de VS vooral zo groot vanwege de haat tegen het kapitalisme en imperialisme waarmee de VS snel in verband gebracht wordt.
Vanuit rechtse hoek is de kritiek op de VS voor mijn gevoel veel minder. Met name in de VS zelf zie je veel vaderlandsliefde. Op scholen wordt er veel tijd en aandacht besteed aan vaderlandse geschiedenis, het volkslied en de vlag is veel te zien, veelal om de vaderlandsliefde in stand te houden.

En er zijn natuurlijk ook veel argumenten die voor de VS pleiten. De VS heeft zich in de geschiedenis bijzonder veel ingezet voor vrijheid en democratie, vaak tot grote ergernis van landen als Rusland, China en islamitische landen die niets van vrijheid en democratie moeten hebben. Ook wij hebben onze vrijheid en democratie na de Tweede Wereldoorlog aan de VS te danken. Niet alleen de bevrijding, maar vooral de grote financiële hulp die erop volgde, die ervoor gezorgd heeft dat wij niet in de greep kwamen van het communisme.

Natuurlijk moet ieder land van kritiek voorzien kunnen worden, zo ook de VS. En laten we vooral blij zijn dat we vrijheid van meningsuiting hebben en onze kritiek zonder grenzen kunnen uiten. In de meeste landen is dat niet zo vanzelfsprekend en word je gevangen gezet als je kritiek op het bewind hebt.

Als ik kijk naar de verschillende machten op de wereld (Rusland, China, islamitische organisaties) dan ben ik erg blij dat de VS vooralsnog de sterkste macht is. De Westerse vrijheden die wij gewend zijn en waar wij dagelijks van genieten, zijn bij de VS als machthebber in goede handen. Je moet er toch niet aan denken dat een van die andere machten de dienst uit gaat maken en ons in zijn greep krijgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste drie antwoorden op je vraag geven m.i. de situatie goed weer en doen ook duidelijk vóór en tegen uit de doeken.
Ik wil er dit nog aan toevoegen. Voor mijn werk ben ik vaak naar de VS gereisd en ik kan zeggen dat de mensen daar over het algemeen opener en ook beleefder zijn dan in de meeste Europese landen. Als iemand per ongeluk tegen je aan stoot, zal hij altijd 'sorry' of 'excuse me' zeggen. Bij ons is dat zelden het geval. Verder komt luiheid er nagenoeg niet voor en dat is misschien een gevolg van het ontbreken van de sociale voorzieningen zoals wij die kennen (hoewel ik dat niet goedkeur!). Amerikanen werken hard en dat is op zich toch positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd; je kan van Amerikanen veel zeggen maar ze weten wel van aanpakken. Zowel individueel als collectief. Wat betreft de beleefdheidsnormen ben ik het niet met je eens. Het maakt nogal wat uit waar je bent. Zowel hier als in de VS. Mensen uit oost en zuid Nederland kunnen zich behoorlijk ergeren aan de houding van mensen uit de randstad (vooral Amsterdammers hebben een reputatie). Voor de VS geld hetzelfde. New York is een stuk minder vriendelijk dan bv San Francisco. En dan maakt het nog uit waar je in zo'n stad bent. Als buitenlander kom je doorgaans op die plaatsen waar meer buitenlanders komen en mensen gewend zijn hun geld te moeten verdienen aan bezoekers. Mensen zijn het dan meer gewoon om dienstbaar te zijn dan in de buitenwijken. Manhattan is heel wat vriendelijker dan Queens of The Bronx. Je ziet van Nederland als Nederlander ook heel wat meer dan je als Nederlander zal zien van de VS. Toeristen (en buitenlanders die hier voor zaken zijn) blijven hier ook weg uit de vogelaarswijken. Net zo goed ga je daar als buitenlander ook niet zomaar door de getto's wandelen. Kijk dus uit voor een tunnelvisie.
Ja, het is wel kenmerkend die vlagverbrandingen. Het is natuurlijk ook veel gewaagder om religieus getinte vlaggen te verbranden. Niettegenstaande allen(s) is het steeds een daad van onmacht en domheid om daar aan mee te doen.
De haat gericht tot een volledige bevolking is, waarschijnlijk, steeds georchestreerd door hen die er voordeel uit halen.
Dit is een moeilijke maar goeie vraag.