Moet je de politie waarschuwen als je iemand dronken over straat ziet lopen?

Deze nacht om 2u liep er een dronken man op de stoep. Hij liep tegen de vuilbakken, auto,'s , heggen, brievenbussen... Opeens liep hij gewoonde straat op en begon wat te roepen. Hij liep heel erg wankel. Mag je de politie hiervoor bellen? Niet ivm lawaai maken ofzo maar omdat hij zich misschien bezeert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (9)

Je mag hier de politie wel voor bellen maar of ze komen is vers twee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel.
Je mag hier de politie voor bellen, voor zowel het lawaai, de dingen die hij mogelijk kapot maakt en om hem tegen zichzelf te beschermen.

Het nummer voor niet levensbedreigende ondersteuning is 0900- 8844 (te onthouden als 0800-TUIG).

Je krijgt dan de meldkamer die je doorverbindt met de lokale politie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn ervaring is dat de lokale politie graag wil weten wat er speelt. Ze kunnen niet altijd in actie komen, maar noteren je klacht.

In dit geval zullen ze waarschijnlijk wel een surveillance sturen als ze in de buurt zijn. Zo iemand kan wel degelijk schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Goed duidelijk antwoord en zo werkt het ook in het echt!+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bel ze ook af en toe, dus ook eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel via 112 hoor. Absoluut. Directe inzet noodzakelijk? 112. Veel mensen denken dat dit pas "mag" als het levensbedreigend is. Zie overigens mijn antwoord. Voor de rest, prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74: Nee, dat mag niet. Voor dit soort vragen is een specifiek call center dag en nacht beschikbaar en ze antwoorden binnen een minuut. 112 is voor direct spoedeisende hulp. Die lijn moet je hier niet voor bezet houden. Ik zeg ook niet dat 112 alleen voor levensbedreigende hulp is. 0900 - 8844 is voor NIET levensbedreigende hulp waarbij je de lokale politie wilt spreken. 112 is inderdaad voor spoedeisende hulp en ook voor ambulance en brandweer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SOM, ik lees jouw reactie hier nu pas, niet om eigenwijs te zijn, maar ik zit aardig dicht bij het vuur. Er wordt landelijk nu dringend geadviseerd eerder 112 te bellen. Zelfs bij twijfel willen ze dat mensen 112 bellen. Liever te vaak dan 1x te weinig. 112 is voor noodzakelijke directe inzet. Bij verdachte situaties 112 bellen. Een dronken man die tegen auto's aanloopt, tegen containers, over de weg zwalkt etc etc. is absoluut 112 waardig. Het callcenter 0900-8844 is meerendeel bemenst met burgers en geen politiemensen. Deze werken, even lullig gezegd via een lijstje. : Overlast? Dan wijkagent of teambureau in kennis stellen. Bij het callcenter moet zo'n melding niet binnenkomen, ook al verbinden ze je naar loop van tijd door met de mk, dan nog, ondanks dat hij dronken is, kan hij al uit het zicht zijn verdwenen. Stel hij beschadigd auto's door zijn dronken gedrag? Of veroorzaakt hij een ongeval? Zou je toch blij zijn als de politie snel tp is om het laatste te voorkomen en in geval van schade, dat ze hem op tijd treffen voor het vaststellen van zijn identiteit toch? Nogmaals, bij 0900 wordt de melding in de zogenaamde GMS bak van BVH gedonderd en komt het veel en veel te laat bij de meldkamer terecht. Direct inzet politie noodzakelijk? (en ja, zeker bij een dronken vent die amper op zijn poten kan staan, gevaar voor zichzelf, anderen en goederen) dan altijd 112.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-0900- 8844 (te onthouden als 0800-TUIG)- 0900-TUIG dan he :P
Ja dat mag je zeker. De man is in overtreding, en inderdaad ook een gevaar voor zichzelf.
Geen 112 maar 0900 8844.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1e 2 zinnen correct, de laatste, daar mag echt (moet bijna) 112 voor gebeld worden.
ja dat moet je doen, het kan ook zijn dat hij een ziekte heeft, hersenbloeding of diabetes, waardoor hij dit vreemde gedrag vertoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat helaas al een aantal keren is gebeurt. Helaas ook als de politie wel kwam, en de persoon in de cel overleed...
Ja. Overlast is overlast. Als iemand nuchter is en gaat lopen kloten bel je toch ook de politie. Antwoord us dus: Ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een groot misverstand uit de wereld helpen, een hoop mensen denken dat je pas 112 mag bellen als er bloed aan de muur zit. (en dat zie je al in de reacties terug)
Direct politie nodig? Dan 112.

En is een dronken persoon daar een reden voor? Jazeker.
Stel hij loopt de weg op, wordt overreden? en dan?

0900-8844 is alleen voor zaken als politie inzet niet direct noodzakelijk is.

Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat ze aan het eind van dit jaar nieuwe 112 spotjes gaan maken voor op TV. Om mensen sneller te motiveren 112 te bellen.

Dus met andere woorden, ja je had zeker de politie moeten bellen en gewoon met 112.

Voor de twijfelaars: Zie filmpje in onderstaande bron

Toegevoegd na 9 minuten:
AANVULLING:

Om het antwoord wat completer te maken: 0900-8844 bel je alleen als inzet van de politie niet direct of helemaal niet noodzakelijk is. Als je vragen hebt of verzoeken, of als je de politie ervan in kennis wilt stellen dat elke avond om 20 uur er een hoop jeugd hinderlijk rondhangt, voor het doen van aangifte en je wilt hier een afspraak voor maken, je wilt de wijkagent spreken, je hebt last van de buren etc etc.
Is er direct politie nodig: 112! Zie je een paar duistere figuren tussen auto's schuimen: 112.
Is er een vechtpartij of is een situatie grimmig en je denkt dat dit eens uit de hand kan lopen: 112
Een dronken vent over straat, gevaar voor zichzelf en voor anderen: 112!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dan wordt het inderdaad tijd, voor een nieuw voorlichtingsfilmpje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste voorlichtingsfilmpjes (op televisie) die ik ken is dat 112 te snel wordt gebeld. Wellicht is dat een misverstand. In jouw filmpje komt overigens niet naar voren dat je 112 altijd moet bellen. Er wordt aangegeven dat 112 soms niet op tijd wordt gebeld bij spoedeisende zaken omdat mensen denken dat er al gebeld is of dat het niet spoedeisend is. Een inbraak is bijvoorbeeld ook spoedeisend. Ik bel regelmatig problemen door met 0900-8844 en krijg daar niet de indruk dat problemen niet aangepakt worden. Vanwege het doorschakelen naar politie duurt het te lang om een brand, inbraak of ongeval door te geven, dat ben ik wel met je eens. Ik vind zelf een dronkenman een potentieel probleem, maar niet spoedeisend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dronken man is echt geen spoedgeval. Hoe kom je er bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Aag (en ook gedeelte @Som) Lees de vraag nu nog eens even: De man liep tegen vuilnisbakken, auto's heggen, brievenbussen. Wel zo prettig dat in geval van schade de politie zo snel mogelijk komt, hem nog kan vatten, zodat deze aansprakelijk gesteld kan worden. Nogmaals direct politie inzet nodig: 112. dat wil niet zeggen dat ze met toeters en bellen aan komen zetten, maar als je te lang wacht (via 0900 8844) is die dronken tor al lang verdwenen, en in geval van schade draai jij er voor op als het jouw eigendom is. Zie ook dit stukje van de site van de politie regio Utrecht: "Mensen voelen vaak namelijk intuïtief aan dat een situatie verdacht is, maar reageren daar niet altijd op. Slechts een heel beperkt aantal mensen belt bij een misdrijf of verdachte situatie direct 1-1-2. Dat is jammer want hoe sneller u belt, hoe sneller de politie in actie kan komen. Zo vergroten we de pakkans. Ook als u twijfelt, bel dan 1-1-2 en leg de situatie voor aan de politie!" Zo kom ik erbij en omdat ik naasten heb die in die autootjes rondrijden en zich doodergeren aan situaties die makkelijk opgelost hadden kunnen worden (met name schade gevallen) als mensen wat sneller 112 zouden bellen. Zoals ik al aangaf, er zijn plannen voor een nieuw postbus 51 spotje, dat mensen sneller 112 bellen. Ook voor dit soort zaken. Dus stamp het erin: Is het meerwaarde dat de politie NU komt voor de maatschappij? Dan 112. Kan het ook later afgehandeld worden (thuis komen en je merkt dat er ingebroken is er geen indicatie dat er nog een inbreker in de woning zit) dan 0900-8844.
Deze man veroorzaakt overlast, dus je mag de politie bellen.

Als er s' nachts een mafkees voor mijn deur loopt te schreeuwen ( of hij nou dronken is of niet) dan bel ik ook de politie...

Ga zelf niet midden in de nacht de straat op om te vragen of ie wat rustiger kan doen.

je kan de situatie zelf wel een beetje inschatten, is er dringend politie bij nodig? bel 112.... niet zo dringend...0900-8844

Heel irritant die mensen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je graag een verrader bent zou ik zeker bellen. Anders lekker laten lopen totdat hij echt dingen gaat slopen of mensen gaat lastigvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je graag een verrader bent...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft het melden met verraad te maken? Ik vind dat je als burger de plicht hebt om op je omgeving te letten. En in dit geval kan je schade voorkomen.
Ja daar mag je de politie voor bellen. Openbare dronkenschap is een strafbaar feit. Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". De gedachte achter de strafbaarstelling is dat dergelijk gedrag overlast/gevaar veroorzaakt.

Meestal worden dronkaards pas opgepakt of beboet wanneer ze daadwerkelijk overlast veroorzaken. Vaak betreft dit burengerucht, of het op straat hinderen van verkeer of lastigvallen van anderen.