Waarom beb je strafbaar als je de volgende landen bezoekt?

Als je als Israelier naar een van de volgende landen gaat; Libannon, Sirië, Saudi Arabië, Iraq, Libië, Yemen of Iran; wordt je bij thuiskomst vervolgd in Israël. (Je moet wel in bezit zijn van een Israëlisch paspoort)

Ik begrijp niet waarom je hiervoor gestraft zou moeten worden als burger zijnde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien omdat Israël niet wilt dat zijn burgers naar die landen gaat, vanwege de oorlogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nieuwe poging Je bent Israëlier en je begrijpt niet waarom jouw regering (eigenlijk een klein "uiterstbedenkelijk" deel daarvan) niet wil dat Israëliers naar die landen gaan?

Het beste antwoord

Die landen worden (Libanon, Syrië, Jemen, Saudi Arabië, Iran, Irak) worden door Israël als vijandig beschouwd. Daarom is het voor Israëlische burgers niet toegestaan om daarnaar toe te reizen zonder speciale toestemming van de Minister van Binnenlandse zaken. Doen ze dat wel, met een Israëlisch paspoort of een ander paspoort, dan kun vervolgd worden op het moment dat je Israël weer binnen gaat.

Egypte en Jordanië horen officieel ook op het lijstje van vijand-landen, maar daarvoor is door de minister een generale toestemming voor verleend aan iedereen die daar naartoe wil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_requirements_for_Israeli_citizens

Overigens is het ook zo dat die landen streng zijn als het gaat om het verlenen van visa aan mensen die uit Israël afkomstig zijn, en ook mensen die daar zijn geweest (wat ze kunnen zien aan een stempel die je in je paspoort hebt staan). Wanneer je door het Midden-Oosten reist, word vaak aangeraden dat je òf je paspoort niet in Israël laat afstempelen, òf een tweede (secundair) paspoort gebruikt wanneer je eerst in Israël komt en daarna in een van die andere landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe kom je legaal aan een tweede paspoort? Je paspoort wordt vernietigd zodra je een nieuwe aanvraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tweede paspoort in de zin van een secundair paspoort. Wanneer je bij het stadskantoor aangeeft dat je door het Midden-Oosten wil reizen kun je dat krijgen. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-tweede-nederlands-paspoort-aanvragen.html Hier staat dat het alleen voor beroepsmatige doeleinden is, maar wanneer je andere legitieme redenen hebt, kun je het alsnog krijgen.

Andere antwoorden (2)

Deze landen hebben geen vredesovereenkomst met Israël, en zien Israël bovendien als onrechtmatig geclaimd. Als je in je (b.v. Nederlandse) paspoort een visum van een Arabisch land hebt, komt je Israël ook niet eens in. Het heeft dus alles te maken met de instabiele politieke situatie in het Midden Oosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je met een visum van een Arabisch land Israël niet binnen komt, klopt niet. Sowieso horen niet alle Arabische landen op dat lijstje. Maar ik ben twee jaar geleden nog in Israël geweest, terwijl ik een jaar daarvoor nog in Iran was, en daar ook stempel van in mijn paspoort had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is ook niet bij elk Arabisch land, maar toen je nog naar Syrië kon en je doorreisde naar Israël, had je wel een tweede paspoort nodig.
Officieel is Israël in oorlog met deze landen, een bezoek aan die landen zonder toestemming van de overheid wordt gezien als landsverraad.

Mocht er enig bewijs voor verraad zijn kan er in Israël nog altijd de doodstraf voor worden gegeven.