hoe kan je nederlander worden?

ik ben een jongen die het buitenland gekomen. ik ben hier al anderhalf jaar. ik ben hier gekomen door me moeder is getrouwd met me step-vader die Nederlander is, ik heb nu een verblijfsvergunning voor 5 jaar, ik wil weten wanneer ik Nederlander kan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of je nog geen of al wel 18 jaar oud bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben nu 17, in Mei 2013 ben ik 18.

Antwoorden (2)

Nu nog niet. Daarvoor zul je in ieder geval een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd moeten hebben. Als dit het geval is, kun je contact opnemen met afdeling burgerzaken van de gemeente om de naturalisatieprocedure te starten. Je moet dan ook voldoen aan de regels die hieronder staan.

Nederlander kun je worden van rechtswege, door optie of door naturalisatie. Ik vermoed, dat alleen die derde mogelijkheid voor jou van toepassing kan zijn.

"Om voor de naturalisatieprocedure in aanmerking te komen, moet u steeds een geldig verblijfsdocument hebben gehad. Daarnaast moet u voldoen aan alle volgende voorwaarden.
* U bent achttien jaar of ouder; om dit te bewijzen moet u een geboorteakte overleggen.
* U woont 5 jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Dat betekent ook dat u steeds op tijd uw verblijfsvergunning heeft verlengd. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen.
* U bent voldoende ingeburgerd en u kunt Nederlands lezen, schrijven, spreken en verstaan. U moet dit aantonen door een inburgeringsexamen af te leggen.
* U heeft de laatste vier jaar geen gevangenisstraf uitgezeten, leer- of taakstraf uitgevoerd of hoge geldboete betaald.
* U bent bereid afstand te doen van uw huidige nationaliteit. Doet u geen afstand van uw huidige nationaliteit terwijl dat wel zou moeten, dan kan het Nederlanderschap weer worden ingetrokken.
* U heeft een verblijfsvergunning voor onbepaade tijd of voor een niet-tijdelijk doel, zoals gezinshereniging.
* U moet de verklaring van verbondenheid afleggen.

Daarnaast zijn er nog enkele uitzonderingen. U vindt deze informatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er staat op mijn verblijfstitel " regulier bepaalde tijd" wat betekent dit eigenlijk? en type document I
Computoon
11 jaar geleden
Regulier betekent dat het geen verblijfsvergunning is die te maken heeft met asiel. Bepaalde tijd betekent dat hij voor een maximumtijd geldig is, in jouw geval 5 jaar. Het cijfer 1 betekent dat het gaat om eenrguliere voor bepaalde tijd. 2 is een reguliere voor onbepaalde tijd. Dan mag je voor altijd blijven. 3 is een verblijfsvergunning voor asielzoekers voor bepaalde tijd en 4 is ook voor asielzoekers maar dan voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon +, echter: een verblijfsdocument moet geldig zijn, voor onbepaalde tijd of voor een niet-tijdelijk doel als gezinshereniging (dit laatste zal voor long2305 van toepassing zijn!). @long2305: http://www.indklantdienstwijzer.nl/Dialog.aspx?knowledge_id=%2fdialoogvreemdeling%3finit%3dtrue%26prefill%3dtrue%26WensKlant%3dNederlanderWorden
Computoon
11 jaar geleden
Aan die gezinshereniging-regel had ik ook zitten denken: "Van gezinsvorming is sprake als uw buitenlandse echtgenoot of geregistreerd partner naar Nederland wil komen op basis van een huwelijk dat pas is aangegaan toen u al in Nederland verbleef.
Van gezinshereniging is sprake als uw buitenlandse echtgenoot of geregistreerd partner naar Nederland wil komen op basis van een huwelijk dat al bestond toen u en uw echtgenoot in het buitenland hoofdverblijf hadden." Maar men heeft aan Long2305 geen verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd gegeven maar een voor de duur van vijf jaar. Dat is overigens ook de maximumduur voor een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. Verder staat dit op de de bronsite die ik hieronder noem:
" (...) Een kind van 16 of 17 jaar moet direct voorafgaand aan het verzoek minimaal drie jaar onafgebroken in Nederland wonen met een geldige verblijfsvergunning. Hij moet direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning hebben voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel. Hij moet ook aanwezig zijn bij het verzoek en aangeven dat hij het eens is met de aanvraag. Als uw kind op het moment van het verzoek minderjarig is, maar bij de beslissing meerderjarig dan kan hij niet meedelen in uw naturalisatie. Uw kind moet dan een nieuw verzoek om naturalisatie indienen. Hij kan een nieuw verzoek indienen als hij minimaal drie jaar onafgebroken in Nederland woont met een geldige verblijfsvergunning. Hij moet direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning hebben voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel. Als uw kind om een andere reden niet heeft meegedeeld in uw naturalisatie, kan alsnog een verzoek om naturalisatie worden ingediend. Uw kind moet dan minimaal drie jaar onafgebroken in Nederland wonen met een geldige verblijfsvergunning. Hij moet direct voorafgaand aan het verzoek tot en met de naturalisatieceremonie een verblijfsvergunning hebben voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd voor een niet-tijdelijk doel."
http://www.indklantdienstwijzer.nl/OverviewDetail.aspx?knowledge_id=Samenvattingscherm37NederlanderWordenViaNaturalisatie&maintab=2
Als je 18 jaar of ouder bent en 5 jaar onafgebroken in Nederland woont kun je Nederlandse nationaliteit aanvragen.

Als
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kun je het aanvragen, maar dat wil nog niet zeggen dat je die ook krijgt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar heb ik staan dat je de nationaliteit ook krijgt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dan een advies aanvragen bij de gemeente, maar alleen met de gegevens die PatrickR hier noemt, wordt dat een negatief advies!