Een woordvoerder van de politie laat weten dat 0900-8844 jaarlijks 4.650.000 keer wordt gebeld. "Om oneigenlijk gebruik tegen te gaan is besloten een klein bedrag in rekening te brengen", aldus de woordvoerder. "Een gemiddeld gesprek duurt 3,3 minuten en komt op zo'n zes cent."
= zes cent extra.
Zoals Ronron1212 terecht opmerkt: voor een gesprek via 0900-8844 betaal je 2 cent per minuut, plus de gebruikelijke belkosten.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SimonV plus je gebruikelijke bel kosten en daar dus die 2 cent bovenop.
SentWierda
2 jaar geleden
Die 6 cent klopt wel, maar het is niet per gesprek maar per minuut.
Als een gesprek gemiddeld 3,3 minuten duurt en het is 6 cent per minuut, dan zijn de extra kosten per gesprek: 20 cent.
Deze 20 cent per gesprek is exact het bedrag dat de directeur korpsstaf noemt in de Wob-brief van 4 december 2018. De tekst van de Wob-brief staat in de bron van mijn antwoord.

Andere antwoorden (1)

Het instellen van een speciaal nummer 0900-8844 kost de politie jaarlijks extra geld. Globaal ruim 1 miljoen euro. Daarom worden kosten in rekening gebracht, met een opbrengst van jaarlijks ruim 1 miljoen euro.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Er waren destijds (juni 1998) drie redenen voor het invoeren van een 0900-nummer:
1. het verbeteren van de bereikbaarheid;
2. het verbeteren van de dienstverlening;
3. het ontlasten van alarmnummer 112
Bron: https://www.politie.nl/wob/korpsstaf/2019-telefoonnummers-politie.html
Klik op: pdf.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Daarom worden kosten in rekening gebracht" Bron? Of waar staat dat in de bron?
Ik zie inderdaad dat er ~1 miljoen kosten zijn en ~1 miljoen opbrengsten, maar ik zie nog even nergens dat deze twee aan elkaar gerelateerd worden.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. In de bron staat op pag. 3 (onder punt 4/5) dat de politie op geen enkele wijze verdient aan het 0900-nummer. Maar dat de opbrengsten worden gebruikt om een gedeelte van de kosten te dekken.
In de praktijk betekent dit dat de kosten grotendeels worden gedekt door de opbrengsten.