Wat is het verschil tussen actief en passief territorialiteitsbeginsel en actief en passief nationaliteitsbeginsel?

Ik ken de definities, alleen is het zo verwarrend voor mij dat ik nauwelijks verschil tussen zie Wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 37 minuten:
International recht

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het begrip territorialiteitsbeginsel is een beginsel uit het internationaal privaatrecht en het strafrecht maar ook in de Democratie als bestuursvorm.
Ik denk dat je het laatste bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vergeten bij te melden op het gebied van internationaal recht
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Internationaal recht is een ingewikkelde materie.
De verschillen zijn niet makkelijk uit te leggen. Hoop dat je er iets aan hebt.

Antwoorden (1)

Passief Nationaliteitsbeginsel - Artikel 4 Wetboek van Strafrecht
Het is het beginsel dat de Nederlandse rechter bevoegd is kennis te nemen van strafbare feiten die in het buitenland tegen een Nederlander zijn gepleegd.
De nationaliteit van de verdachte en de plaats van het strafbaar feit zijn niet van belang voor de verdenking van het misdrijf en/of eventuele vervolging van dat feit.
Dit beginsel wordt sporadisch verdedigd omdat het al gauw de soevereiniteit van de vreemde staat schendt.

Actief nationaliteitsbeginsel ook wel het personaliteitsbeginsel genoemd - Artikel 5 wetboek van strafrecht -
Is het beginsel dat de Nederlandse strafwet toepasselijk is op een Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan o.a. misdrijven tegen de veiligheid van de staat en misdrijven tegen de koninklijke waardigheid en andere misdrijven welke indruisen tegen het Nederlandse staatsbelang.
Tevens verklaart dit artikel de Nederlandse strafwet toepasselijk op de Nederlander die zich buiten Nederland schuldig maakt aan een feit dat door de Nederlandse wet als misdrijf wordt beschouwd en waarop door de wet van het land waar het begaan is, straf is gesteld.

Territorialiteitsbeginsel (algemeen) - Artikel 2 wetboek van strafrecht
De Nederlandse strafwet is toepasselijk op ieder die zich in Nederland aan enig strafbaar feit schuldig maakt. M.a.w. de dader van ieder strafbaar feit dat in Nederland gepleegd wordt, kan in Nederland vervolgd worden. Er wordt in beginsel geen rekening gehouden met de nationaliteit van de dader, noch met een eerdere definitieve veroordeling voor dezelfde feiten in het buitenland

Passief territorialiteitsbeginsel
Beginsel waardoor de Nederlandse jurisdictie (bv Wetboek van Strafrecht) zich uitstrekt tot strafbare feiten die zich op het grondgebied van de Nederlandse Staat afspelen, gepleegd door een niet-Nederlander.

Actief territorialiteitsbeginsel dat zich uitstrekt tot het uitbreiden van de jurisdictie (rechtsmacht) op het eigen grondgebied.

Toegevoegd na 23 minuten:
http://intersentia.be/nl/grondlijnen-van-internationaal-recht.html
Grondlijnen van het Internationaal Recht:
Jan Wouters, Marc Bossuyt
http://www.asser.nl/media/1580/h-7-jurisdictie-andre-de-hoogh-gelijn-molier.pdf
zie vanaf blz 24 (4.4.1)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://books.google.nl/books?id=yEAx-QPEwRgC&pg=PA108&lpg=PA108&dq=passief+personaliteitsbeginsel&source=bl&ots=eniZ3gFztV&sig=jD5TavRcuwoOQvnqFzFChKCBe20&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjFkaOR_fPPAhXG5xoKHe2JCWYQ6AEIMDAC#v=onepage&q=passief%20personaliteitsbeginsel&f=false