Waarom nu wel ineens andere datum voor koningsdag?

Misschien vreemde vraag, maar ik vroeg me echt af waarom koninginnedag nog altijd op 30 april is (terwijl Bea 31jan jarig is), maar koningsdag nu wel wordt verschoven naar 27 april (verjaardag van Willem Alexander)? Enige wat ik kan bedenken is dat het koningschap nu van vrouw naar man gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
31 januari is te koud voor koekhappen
Powergen
11 jaar geleden
Je kan er ook voor tekeken: http://www.gewoon30april.nl

Het beste antwoord

" Vanaf 1949 tot en met 2012 werd hij gevierd op 30 april, de verjaardag van koningin Juliana (tijdens de regeerperiode van koningin Beatrix afwijkend niet op de verjaardag van de zittende vorst). Wegens het aangekondigde aftreden van Beatrix zal Koninginnedag 2013 een afwijkend karakter dragen.
Tot en met 1948 werd Koninginnedag gevierd op 31 augustus, de verjaardag van koningin Wilhelmina en vanaf 2014 zal hij gevierd gaan worden op 27 april, de verjaardag van dan koning Willem-Alexander. De dag wordt gevierd met verschillende festiviteiten, waaronder de eraan voorafgaande 'KoninginneNach' en een vrijmarkt.
Sinds 1980 wordt in jaren waarin Koninginnedag op een zondag valt (bijvoorbeeld in 2006), de dag op de zaterdag ervoor gevierd (29 april 2006, 26 april 2014). Voor die tijd werd Koninginnedag op 1 mei gevierd als 30 april op een zondag viel."

het heeft allemaal te maken met de verjaardag van de regerende vorst(in).

"In de 19e eeuw was "Waterloodag", 18 juni, jarenlang de nationale feestdag. Tegen het einde van de eeuw vervaagde de herinnering aan de veldslag en het feest ging min of meer onopgemerkt voorbij.
Nog voor de ‘echte Koninginnedag’ werd op 31 augustus 1885 de eerste 'Prinsessedag' georganiseerd, de vijfde verjaardag van de toen jonge prinses Wilhelmina. Het initiatief hiertoe werd genomen door de hoofdredacteur van een lokale krant met als doel de nationale eenheid te benadrukken. Deze eerste editie vond plaats in de stad Utrecht.[2] In de jaren erna namen andere plaatsen dit over. Na de dood van koning Willem III in november 1890, werd Prinsessedag in 1891 opgevolgd door de viering van ‘Koninginnedag’. Deze dag ontwikkelde zich tot een feestdag voor kinderen. Op haar achttiende verjaardag, 31 augustus 1898, werd Wilhelmina regerend vorstin. De inhuldiging vond op 6 september plaats. Tot en met 1948, toen koningin Wilhelmina troonafstand deed, werd Koninginnedag op 31 augustus gevierd.

Tot aan de Tweede Wereldoorlog was 1 mei, de Dag van de Arbeid, de concurrent van Koninginnedag. De socialisten, sociaaldemocraten en communisten vierden 1 mei met grote optochten en feestelijkheden. Die dag had een politiek karakter. In het zeer verzuilde Nederland vierden de aanhangers van de anti-monarchistische SDAP Koninginnedag niet, de burgerlijke partijen vierden op hun beurt de Dag van de Arbeid niet. Wat nationale feestdagen hadden kunnen zijn, werden dagen waarop de verdeeldheid van Nederland werd benadrukt.[3] Pas na de Tweede Were"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Beatrix heeft er indertijd voor gekozen om de oude datum te handhaven mede omdat koninginnedag in de winter minder geschikt is voor feestelijke activiteiten. 27 april heeft dat nadeel niet, bovendien heb je een duidelijker verschil tussen koningsdag en koninginnedag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het verschil zie ik niet koosknip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik ook niet. Hij is nog niet eens aan de macht en gaat nu al doodleuk tradities veranderen. Afblijven! Je ma kon het zo houden dus jij ook! Als Maxima koningin word, wordt het toch gewoon haar dag? Gewoon op de 30e zo als het al tig jaar zo is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onwaar. het heeft te maken met verjaardagen, niets met winter, of het verschil in spelling oid...
Antoni
11 jaar geleden
Poisonivy75, Máxima zal, staatsrechtelijk gezien, nooit Koningin worden. Zij wordt straks alleen als de echtgenote van de Koning aangeduid als Koningin. Op de website http://www.koninklijkhuis.nl/nieuws/veelgestelde-vragen/ staat dit: "Komt in geval van vroegtijdig overlijden van de Koning zijn echtgenote automatisch op de troon? Nee. Mocht de Koning onverhoopt vroegtijdig overlijden of niet in staat zijn om zijn ambt uit te voeren, dan gaat het ambt niet over op Koningin Máxima, maar op de wettige troonopvolger Prinses Catharina-Amalia. In geval van minderjarigheid van de wettige troonopvolger benoemt de wetgever ingevolge de Grondwet een regent.
Tot er een regent benoemd is neemt de Raad van State het Koninklijk gezag waar." Ik verwacht op basis van de lijn van troonopvolging dat Prins Constantijn regent zal worden (als dat nodig is), maar helemaal zeker is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Hoe kan je dat verschil nou niet zien?: Koninginnedag: 30 april
Koningsdag: 27 april is toch een groter verschil dan: Koninginnedag: 30 april
Koningsdag: 30 april Het heeft wel degelijk met de winter te maken, Beatrix is jarig in de winter daarom hebben ze nooit Bea's verjaardag genomen als Koninginnedag. Leuke rommelmarkt waar je met je kont aan de grond vriest. Als Bea 7 mei jarig was geweest had het rijtje er zo uitgezien: Koninginnedag: 30 april
Koninginnedag: 7 mei
Koningsdag: 27 april
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beatrix heeft de traditie veranderd door NIET de dag op haar verjaardag te laten vallen, Wim-Lex herstelt deze traditie weer in ere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom typte ik ook ALS ze koningin word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ antoni: maxima krijg de titel koningin dus deze mag ze ook voeren. Het klopt wel dat ze geen macht heeft maar de titel heeft ze wel.
Mits ze er op ht laatste moment besluiten haar de titel prinses-gemaal te schenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je nu toch poison met Maxima? Je begrijpt volgens mij even niet hoe het zit. Waarom zou er een koninginnedag komen voor Maxima? Wil je twee feestjes per jaar ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen Wilhelmina koningin was, tussen 1890 en 1948, was koninginnedag op 31 augustus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zucht. Tuurlijk snap ik het wel. duh.
Pelle en alle andere. We hebben al jaren koninginnen dag op 30 april.
Hou dat voor je volk in ere. Ook al is het de dag van je verjaardag. Je moeder kon het in ere houden waarom jij dan niet? Ik typte als Maxima koningin word. Was meer van geef haar dan die dag. Is zijn dag nu snap ik ook wel. Maar hou een traditie in ere. Wat maken die 3 daagjes dan uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@poisonivy: juist Beatrix ging tegen de traditie in: zij nam 30 april over om de door mij genoemde reden. Voor 1949 was koninginnedag 31 augustus, de verjaardag van de toenmalige koningin Wilhelmina. Dus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap nog steeds niet wat je nu met maxima wil, hoezo geef haar dan die dag? Welke dag? Eind mei is zij jarig, wil je dan koninginnedag houden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Poisonivy wil het gewoon niet berijpen. Het is 3x uitgelegd hoe het zit in plaats van hoe zij het in haar hoofd heeft. 1. Willem Alexander houdt zich aan de traditie
2. Beatrix heeft de traditie verbroken
3. Maxima wordt nooit ECHT koningin, alleen in naam als zijnde vrouw van de koning. Je moeder kon het in ere houden waarom jij dan niet? Dat is dus niet zo, zij VERBRAK juist de traditie. Wil er slecht inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is het zo makkelijker: Wilhelmina: op verjaardag
Juliana: op verjaardag
Beatrix: NIET op verjaardag
Willem Alexander: op verjaardag Mag jij aanwijzen wie er afwijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zucht. Tuurlijk snap ik het wel. duh." Dat blijkt anders nergens uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap het heel goed. (waarom moet je toch altijd! een antwoord verdedigen. Of reactie anders krijgen we daar ook gezeik over.)
Wel/wel/niet/wel. Zeer duidelijk. sinds Juliana is het al op 30 april.
Waarom iets veranderen wat voor ons al zoveel jaar gewoon is?
Het is zijn goed recht om het terug te veranderen. Maar waarom?
Heb het er toch duidelijk neergezet.
En pelle om jou tegemoet te komen.....
Sarcasme is niet je sterkste ding geloof ik.
Maxima kan koningin worden, dan krijgt ze de titel van koningin, dus deze mag ze ook voeren. Het klopt wel dat ze geen macht heeft maar de titel heeft ze wel. Wij leven nu, traditie is voor ons 30 april. Zo nu jullie weer... ( ja ja ik weet het... ) Gooi het er maar uit. Als jullie je daardoor beter voelen.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een antwoord moet verdedigd worden als deze goed is of de stelling die er in voorkomen goed zijn zodat het niet lijkt alsof een negatieve reactie op het antwoord het antwoord ongeldig maakt. Net zoals een fout antwoord een reactie verdient, anders is niet duidelijk waar de minnen voor staan. Zelf verdedig je ook je eigen reacties?! Pot/Ketel? Jij vindt het vreemd wat Alexander doet, uit historisch oogpunt is het juist heel normaal, dat proberen we je uit te leggen. Jij vindt dat hij traditie breekt, dat komt omdat je niet verder terug kijkt. De vraag "waarom iets veranderen?" moet niet aan Willem Alexander gesteld worden, maar aan Beatrix, waarom veranderde zij de traditie dat Koninginnedag/Koningsdag op de verjaardag valt van de regerende vorst. (Daar is wel een antwoord op, maar dat antwoord is er omdat dit een vraag was, juist omdat ze afweek) "Maar waarom?" (Ook deze vraag is begrijpelijk, maar dan alleen als je de echte traditie niet ziet) Het HOORT dus te veranderen, daarom verandert het, het ligt in de lijn der verwachting. Een verwachting waaraan Beatrix niet voldaan heeft. Voor mensen die verder kunnen kijken dan hun neus lang is (een generatie verder terug), lijkt dit nu heel raar, mensen die snappen hoe het zit kunnen rustig achterover leunen; Koningsdag is weer gewoon op de verjaardag van de regerend vorst.... gekke Bea met haar fratsen. Stel dat Pasen twee jaar achter elkaar op dezelfde datum valt (zal niet kunnen denk ik, maar stel). Ga je dan het derde jaar ook moord en brand schreeuwen als het dan niet op die datum valt? "Wij leven nu, traditie is voor ons 30 april." Stel dat Bea ooit niet van de traditie afgeweken was en de dag wel altijd op de verjaardag van de vorst was geweest*, zou je dan de jongeren die nu leven niet vreemd aankijken als ze zouden zeggen: "Wij willen dat Koninginnedag/Koningsdag op dezelfde dag blijft!", dat is traditie voor ons nu! Wat voer jij dan aan (aangenomen dat je dus al een keer een verandering mee hebt gemaakt?)? Voor mij is traditie datgene wat ook al gebeurde voor ik leefde. Traditie baseren alleen op wat gebeurde tijdens je eigen leven geeft rare discussie zoals je opmerkt. *afgezien van het feit dat K'dag dan in de winter zou zijn en lente/zomer een voorkeur zou hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Wij leven nu, traditie is voor ons 30 april." Tot 1948 was K'dag op 31 augustus, voor mensen die ouder zijn dan 65 en dat bewust hebben meegemaakt is er straks een grotere traditie dat het verandert met de vorst mee dan dat het hetzelfde blijft. Voor mensen die de opvolging van Jul>Bea niet bewust hebben meegemaakt is het ook vrij normaal, nieuwe Vorst, nieuwe datum (niet iedereen van die generatie weet zelfs dat het de verjaardag van Juliana was). Alleen voor de mensen die Jul>Bea, Bea>Wim-Lex meemaken is het nu vreemd, als ze de achterliggende gedachte van het in stand houden van 30 april niet snappen (wie wil er nou een K'dag in de winter). Willem Alexander had net zo goed i.p.v. Koningsdag op 27 april, het Koninginnedag op 31 april kunnen houden of Koningsdag op 31 april. Maar dan had hij moeten uitleggen waarom hij net zoals Bea het niet op zijn verjaardag doet of waarom hij het Koninginnedag houdt terwijl hij een man is.
ronron1212
11 jaar geleden
Prachtig Mrtomaat maar nu bestaat 31 april niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de koning het zegt wel :D
ronron1212
11 jaar geleden
O maakt de koning nieuw dagen in de maand en meer dagen in het jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pak je gewoon van een andere maand af, februari gewoon verder opsnoepen.
De datum van 30 april is de verjaardag geweest van koningin Juliana. Koning Beatrix heeft deze dan zo gelaten als dank aan haar moeder Koningin Beatrix is jarig 31 januari wat anders de koninginnen dag was geweest. De nieuwe koning kiest er weer voor op koningsdag nu weer te vieren op zijn verjaardag.
ronron1212
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Het betere en warmere weer in april in tegenstelling tot dat in januari (waarin Beatrix' verjaardag valt), is volgens mij toch echt de werkelijke reden!
ronron1212
11 jaar geleden
Antoni het is normaal de traditie dat deze dag echt gevierd wordt op de verjaardag van de regerend vorst of vorstin dat is altijd zo geweest sinds de instelling hiervan behalve bij Beatrix en die heeft bij het aanvaarden van de troon ook gezegd dat ze de dag 30 april in ere hield als dank aan haar moeder Juliana
Antoni
11 jaar geleden
"die heeft bij het aanvaarden van de troon ook gezegd dat ze de dag 30 april in ere hield als dank aan haar moeder Juliana" Dat wist ik niet.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat kan maar het is wel zo heb het haar zelf horen zeggen bij de troonsbestijging was jij waarschijnlijk net te jong voor toen.
Antoni
11 jaar geleden
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Toen was ik 8 jaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onder julliana pas de eerste koniginnendag. Zoveel traditie is er nou ook niet aan om het wek of niet op de verjaardag van de regeerende vorst te vieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ronron: dikke kans dat ze dat (dag in ere houden) allemaal niet gedaan had als Bea ook gewoon in april, mei of september geboren was. Ze was eind januari jarig en zocht een andere datum. Als Amalia de troon bestijgt zal het wel de 27ste blijven als 'eerbetoon' aan haar vader want niemand zit te wachten op een extra feest in december.
ronron1212
11 jaar geleden
Er zal nooit een extra feestdag komen er is maar een keer per jaar koninginendag of koningsdag en dat is de dag die de vorst kiest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ronron,ik heb dit toen ook gehoord,maar ik denk ook dat het mee speelt dat het dan iets warmer is dan eind januari.
ten eerste mag de koning(in) zelf bepalen om dat te verschuiven of om te houden zoals het al was. Beatrix had gekozen om het zo te houden en Willem-Alexander wilde dit veranderen