de slimme bommen die tegen IS worden gebruikt, wat kosten die per stuk ongeveer?

Toegevoegd na 21 minuten:
die prijs valt me nog mee (als ik niet kijk naar de prijs in mensenlevens. ik had bedragen van meer dan een ton gehoord...

Toegevoegd na 4 uur:
is er enig inzicht in hoeveel van de bommen wij al hebben afgegooid ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dollars of in mensenlevens?

Het beste antwoord

De slimme bom JDAM is er in twee soorten: het aanpassingspakket dat voor al bestaande bommen kan worden gebruikt en de complete bom. Het wapen is relatief goedkoop:
$ 40.000 voor de complete bom (in Nederland ca. € 50.000,-).
$ 18.000 voor het aanpassingspakket.

De JDAM is een GPS-geleide bom. De coördinaten van het doel worden van tevoren ingevoerd in de bom, waarna de bom tot op 3 meter nauwkeurig van die coördinaten valt, ongeacht het weer (waar lasergeleide bommen helder weer moeten hebben). De besturing van de bom wordt gedaan met GPS door drie vinnen op de achterkant van de bom. Het bereik van de bom is 28 km.
Een groot voordeel van de JDAM boven andere GPS-geleide bommen is dat het ook bewegende doelen kan raken. Dat komt doordat de GPS onderweg bijgesteld kan worden. De zender/ontvanger van de bom zit in de staart (dus bovenop) waardoor de bom moeilijk te storen is door GPS-stoorsystemen.
De bom kan van zeer grote hoogte afgeworpen worden maar ook van betrekkelijk kleine hoogtes.

Tot nu toe zijn er 1200 bommen geworpen, maar daar zijn ook gewone gps-geleide bommen bij.
Er dreigt momenteel een tekort, en door de grote (internationale) vraag is het moeilijk om nieuwe te bestellen.
SimonV