Rijk ben je als je meer geld hebt dan wat je uitgeeft.

De ministeries zijn dus niet rijk, er blijft geen geld over. Als er al in een bepaald jaar geld zou overblijven, wordt daarmee misschien deels de staatsschuld afgelost of wordt er voor het komende jaar meer geld uitgegeven aan andere zaken.

Kortweg gezegd: de ministeries hebben niks.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De totale uitgaven van de Rijksoverheid zijn voor 2009 begroot op 272,1 miljard euro.

Hoe dit bestaat wordt wordt uitgelegd in de rijksbegroting, welke - in de vorm van de miljoenen nota - op prinsjesdag elk jaar gepresenteerd wordt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het BNP is zo'n 600 miljard euro. Hiervan zal de Minister van Financiën een deel naar de algemene reserve doorsluizen. Een deel gebruiken om de staatsschuld af/in te lossen. En ongeveer de helft zal verdeeld worden over de ministeries...