Welke politieke partij is voor dierproeven?

Ik moet een presentatie doen over dierproeven en daar moeten meningen bij. Ik zou graag willen weten welke partij voor dierproeven is en waarom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

http://www.scholieren.com/werkstukken/14414 :

CDA
De overheid bevordert onderzoek naar alternatieven voor genetisch ingrijpen bij dieren. Er moet meer onderzoek en geld komen voor de ontwikkeling van alternatieve testmethodes voor dierproeven. Het onderzoek op mensapen moet net als in de rest van de EU verboden worden.

D66
Dierproeven zijn voor bepaald medisch onderzoek en biologische wetenschappen noodzakelijk. Dierproeven zijn buiten deze onderzoeksvelden niet toegestaan. D66 wil het aantal dierproeven zo goed als mogelijk beperken. Het zoeken naar alternatieve onderzoeksmethoden moet prioriteit hebben.

PVDA
Dankzij nieuwe technologie bestaan er alternatieven voor dierproeven. Deze worden zoveel mogelijk gebruikt zodat er minder proefdieren nodig zijn.

SP
Voor proeven op dieren dient het “nee, tenzij”-principe gebruikt te worden. Dat wil zeggen dat dierproeven verboden worden, tenzij ze gedaan worden in het belang van de volksgezondheid en er beslist geen alternatieven bestaan.

VVD
Dierproeven mogen alleen onder strikte voorwaarden plaatsvinden mits deze ten bate zijn van de volksgezondheid. Een belangrijke voorwaarde is toetsing van alternatieve onderzoeksmethoden. Op die wijze wordt het aantal proefdieren en het aantal proeven teruggedrongen.
SGP
De SGP pleit voor een zo klein mogelijk gebruik van proefdieren. Alternatieven moeten ontwikkeld worden zodat noodzakelijke tests van producten – zoals geneesmiddelen – diervriendelijk plaats kunnen vinden. Het overheidsbeleid moet dit krachtig stimuleren.

GroenLinks
De subsidies voor onderzoek naar alternatieven voor dierproeven worden verhoogd, evenals subsidies voor bedrijven die dierproeven vervangen door alternatieve proeven. De erkenning, toepassing en opname in wet en regelgeving van alternatieven wordt gestimuleerd. Er dient meer openheid te komen over de beoordelingsprocessen die worden doorlopen voordat dierproeven worden toegestaan. Genetische manipulatie in de voedselvoorziening wordt verboden, zowel bij planten als dieren.

ChristenUnie
Gebruik van proefdieren wordt zoveel mogelijk beperkt en dient aan een toetsingskader te worden onderworpen. Hoge priorite
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijna klaar die presentatie +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk en compleet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas je wel op met letterlijk overnemen of vermeld de bron goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
betekend dat dat alleen pvdd tegen is?
(over de kleien partijen (50+ enz.) is zeker geen informatie...?)
Geen van de grotere partijen is klakkeloos voor dierproeven.

Bij de verkiezingen van 2010 hadden de partijen de volgende standpunten:

VVD - dierproeven mogen alleen in het kader van onderzoek voor volksgezondheiddoeleinden (kanker-, alzheimer-, aids-onderzoek etc.) gedaan. In het kader van het dierenwelzijn moeten dierproeven worden teruggedrongen. Onderzoek naar alternatieve testmethoden vindt de VVD belangrijk. Om dubbele proeven te voorkomen, moet testresultaten uit het buitenland worden gebruikt.

PvdA - gaat voornamelijk in op dierenwelzijn in het algemeen en heeft niet een uitgesproken standpunt over dierproeven. Ze vinden wel dat dierproeven voor luxe cosmeticaproducten moet worden verboden. Ze lichten echter niet toe wat ze daaronder verstaan.

CDA - Het CDA schrijft niet specifiek over dierproeven in hun programma. Op elk terrein waar dieren een rol spelen, vindt het CDA dat moet worden gekeken naar factoren als volksgezondheid, voedselveiligheid, economische belangen, milieubelangen en duurzaamheid. Daarbij moet het belang van dierenwelzijn niet uit het oog worden verloren.

D66 - Dierproeven dienen tot het uiterste worden beperkt, bijvoorbeeld tot onderzoek naar ernstige aandoeningen waarvoor uitsluitend via dierexperimenteel onderzoek therapie kan worden ontwikkeld. Alternatieven en onafhankelijke voorlichting daarover moeten actief gestimuleerd worden. D66 wil het publiek/privaat fonds ‘Alternatieven voor dierproeven’ opzetten, waarmee Nederland ook in Europees verband het voortouw neemt.

PVV - Nergens in het partijprogramma is iets terug te vinden over dierproeven. De PVV kiest voor dierenwelzijn: aanpak van dierenbeulen. De tradities van boeren en vissers mogen niet verloren gaan. Op pagina 53 staat hun standpunt over dieren.

GroenLinks - Dieren worden nog te vaak behandeld als gebruiksvoorwerpen en productiemiddelen. GroenLinks wil het welzijn van dieren verbeteren en wil stapsgewijs dierproeven afschaffen.

SP - Het aantal dierproeven wordt tot het absolute minimum beperkt. Waar alternatieven voor dierproeven voorhanden zijn, worden deze verplicht gesteld, evenals een test naar het maatschappelijk nut en de medische relevantie. Bedrijven betalen mee aan alternatieven. Onderzoeksmethoden en –resultaten van dierproeven worden openbaar. SP wil een eind maken aan het vernietigen van ‘overtollige’ proefdieren evenals het testen van nieuwe medicijnen die nauwelijks van bestaande afwijken

Zie de onderstaande link.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politieke partijen en dierproeven.

Bijna alle politieke partijen hebben een standpunt opgenomen in hun verkiezingsprogramma over dierproeven. Bij veel van deze partijen wordt het 'nee, tenzij'- principe gehanteerd. Dit houdt in dat zij vjnden dat dierproeven verboden moeten zijn, behalve als ze uitgevoerd worden in het belang van de volksgezondheid en beslist geen alternatieven beschikbaar zijn.

Over het algemeen vinden alle partijen dat dierproeven alleen gebruikt mogen worden als het echt nodig is en er geen alternatieven beschikbaar zijn. Hiervoor is de WoD ontwikkeld, het is nu bijvoorbeeld verboden om cosmetica op dieren te testen. Dierproeven voor medicijnen moeten aan strenge eisen voldoen, deze eisen zijn vastgelegd in speciale richtlijnen. Door deze richtlijnen is de onderzoeker verplicht de gevolgen van een ingreep te beperken aan de hand van de drie V’s. Bovendien vindt er constant verbetering plaats in de ontwikkeling van alternatieven voor dierproeven. Op deze manier hoopt men ooit voor elke dierproef een goed alternatief te hebben. Politieke partijen hebben allemaal hun eigen visie op het gebruik van dierproeven, maar uiteindelijk komen ze allemaal tot dezelfde conclusie; Het aantal dierproeven moet verminderen en het gebruik en de ontwikkeling van alternatieven moet gestimuleerd worden.

Toegevoegd na 58 seconden:
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/72907-dierproeven-en-ethiek.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle politieke partijen, behalve de Dierenpartij. Er zijn wel heel veel mitsen/tenzij bij alle partijen, dus niet zonder meer.