Ik snap niet helemaal wat de aanleiding is van je vraag. Bedoel je te stellen dat er minder democratie zal zijn in de toekomst? Maar goed.

Ik denk dat in de toekomst juist meer democratie in Nederland zal zijn. Tegenwoordig maken steeds meer mensen gebruik van bijvoorbeeld de initiatiefwet omdat het steeds makkelijk wordt door nieuwe communicatiemiddelen. Burgers kunnen ervoor zorgen dat bepaalde zaken een agendapunt worden in de politiek. Daarnaast wordt er sinds een niet al te lange tijd steeds ruimer gedacht over referenda. Ook dat zal de democratie naar een ander level tillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Democratie is de ergste manier van regeren, op alle andere manieren die al geprobeerd zijn na dan."

Churchill

dus ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"The best argument against democracy is a five-minute talk with the average voter." Churchill
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom zegt hij dus ook dat het de slechtste bestuursvorm is.... maar er zijn geen alternernatieven. het minst slechte uit het kwade kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I know, ik vul je even aan met een andere leuke quote.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als Winston het zegt, dan moet het haast wel waar zijn!
democratie in zijn meest pure vorm is niet mogelijk: alle burgers altijd, bij alle bij alle besluitvorming betrokken.
we hebben dat vervangen door diverse systemen waarbij via vertegenwoordiging de besluiten worden genomen danwel goedgekeurd door een afvaardiging, die door alle kiezers is gekozen en benoemd. het onze is evenredige vertegenwoordiging. naar gelang het aantal stemmen dat vertegenwoordigers (of groepen van vertegenwoordigers, politieke partijen) krijgen hebben ze invloed in de volksvertegenwoordiging.
in een tijd dat niet alle kiezers voldoende op de hoogte zijn, om alles te begrijpen en te beoordelen betekent dat, dat een selecte bovenlaag van de bevolking die wel goed op de hoogte is een mogelijkheid heeft om onder voorwaarden zijn gang te gaan. dat is tot nu toe ook gebeurd (zie ook de economische krisis, die min of meer om dezelfde reden heeft kunnen ontstaan).
maar de borden worden langzaamaan verzet. de mensen raken gemiddeld genomen steeds beter geïnformeerd en nemen het niet meer, dat er aan de top fouten worden gemaakt, of onverantwoordelijke beslissingen. het zal steeds vaker gaan voorkomen, dat de bevolking tussentijds in opstand zal komen, omdat het niet eens is met de lopende gang van zaken. met andere woorden er zal steeds vaker een situatie ontstaan, waarin een volksvertegenwoordiging tussentijds zijn mandaat afgenomen wordt, omdat ze naar de zin van de meerderheid van de bevolking verkeerd bezig is. (ik denk dat Griekenland wat dat betreft een teken aan de wand is.)
op die manier zal naar mijn gevoel democratie weer een stapje dichter bij komen bij het ideaalbeeld van wat het zou moeten zijn.
mijn antwoord is dus ja en nee. ja het heeft toekomst, maar niet zoals we het nu kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Democratie zoals we die nu kunnen zal vervangen worden zodra we iets beters hebben bedacht. Want ook een democratie kent zo z'n nadelen: bijvoorbeeld dat er ellenlang moet worden vergaderd voordat er een beslissing kan worden genomen. (Dat specifieke euvel heb je in een dictatuur niet - maar daar kleven weer heel andere nadelen aan.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De parlementaire democratie werkt prima. Die heeft dus toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel.
De democratie, met al zijn beperkingen, heeft een elementair vernieuwingsmechanisme in zichzelf ingebouwd.
Als het je niet aanstaat wat er gebeurt, kun je tegengas geven, en je uiten. Partij oprichten, beweging beginnen, rechtzaken aanspannen.
Dat geeft niet altijd even fraaie plaatjes, maar actieve politiek gaat nu eenmaal een beetje van "boem!".