Kan dit worden gezien als kiezersbedrog?

http://nos.nl/artikel/163365-wilders-laat-aowbreekpunt-varen.html

De heer Wilders heeft tot de dag voor de verkiezingen vastgehouden aan het feit dat de AOW leeftijd een breekpunt zou zijn. Dit heeft volgens een aantal onderzoeken hem een groot aantal stemmen opgeleverd van de oudere bevolking.

Ik wil geen meningen!
Kan dit feitelijk gezien worden kiezersbedrog of niet, en wat kan hiertegen gedaan worden, indien dit het geval blijkt te zijn? Graag verdere uitleg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Ik had je vraag niet gezien, M. (ik heb net een soortgelijke vraag gesteld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan gebeuren toch?
Blijkbaar is het een onderwerp wat veel mensen belangrijk vinden.

Het beste antwoord

Ja je kan dit zien als bedrog, gezien het feit dat hij dingen belooft en dit meteen loslaat zodra het gaat om een plek in het kabinet. Zeker als dit punten zijn die hij als breekpunt heeft uitgeroepen.

Echter, je kan er niets aan doen. Beloftes gedaan tijdens verkiezingen zijn niet bindend. Dat kan oko niet, want uiteindelijk moet in een coalitie geziocht worden naar compromissen om een regering te vormen. Het is wel voorbarig dat dhr Wilder nu al laat weten welke standpunten voor hem lost gelaten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Elke partij doet uitspraken,die,als ze later plaatsnemen in de regering kunnen worden gezien als kiezersbedrog. Dat is,omdat ieder partij die deel neemt aan een coalitie met andere partijen een bepaalde hoeveelheid water in de politieke wijn moet doen. Daar is niets tegen te doen,hoogstens kan men bij een volgende verkiezing op een andere partij stemmen,maar ook die partij ventileert bepaalde standpunten,waarvan ze later weer (gedeeltelijk) afstand moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp dat in een coalitie geen enkele partij zijn volledige programma er kan doordrukken, maar waar het mij om gaat is dat de heer Wilders dit zeer expliciet als breekpunt heeft genoemd. Dat vind ik toch anders dan een willekeurig programmapuntje.
Als je wilt regeren, moet je water bij de wijn doen, of je moet 76 zetels halen. Daarom zal wilders ongeveer 22/76e deel van zijn plannen kunnen verwezenlijken, en dus 54/76e deel niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is kiezersbedrog als hij straks dit punt laat varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je het als kiezersbedrog wilt zien is persoonlijk. Je kunt er nu in ieder geval niets aan doen als je het er niet mee eens bent. Het enige wat je kan doen als je vindt dat dit niet kan, is de volgende keer niet meer stemmen op de PVV.
Maar ik denk dat diegenen die PVV hebben gestemd het belangrijker vinden dat hij gaat regeren, dan dat hij stug vasthoudt aan dat breekpunt en dan niet kan regeren. Om te regeren moeten nu eenmaal altijd compromissen worden gesloten. Zodra hij gaat regeren kan hij tenminste nog enige invloed uitoefenen op de AOW leeftijd en anders niet. Misschien wil hij de mensen die daardoor gedupeerd worden dan op een andere manier gaan compenseren. Door nu te stellen dat het geen breekpunt is, zorgt hij er in ieder geval voor dat andere partijen niet kunnen weigeren om met hem te gaan praten over samenwerking onder het mom van dat breekpunt. Dat excuus kan dan niet worden gebruikt... Let wel: de meeste partijen roepen maar dat ze nooit met de PVV willen regeren, die negeren dus wat een groot gedeelte van Nederland wel wil. Is zeggen dat je een democratische partij bent en dan vervolgens dit democratisch gevolg negeren ook geen kiezersbedrog?

Maar wat ik persoonlijk nog veel erger vind is het kiezersbedrog tijdens het regeren. Waarbij een coalitie wordt gevormd, afspraken worden gemaakt (rekening houdend met wat de kiezer wil), maar dat ze daar dan opeens van gaan afwijken tijdens de regeerperiode. Op het moment dat partijen gaan regeren moeten ze duidelijk zijn in wat ze gaan doen, wat hun plannen zijn. Dan kunnen kiezers tenminste aan het eind van de regeerperiode beoordelen of ze het goed hebben gedaan of niet. En als ze zich niet aan de afspraken aan het begin hebben gehouden, is dat wat mij betreft pas echt kiezersbedrog en zou je niet meer op die partijen moeten stemmen. Ik hoop dat dat ook voor veel mensen de reden is geweest om nu niet op het CDA te stemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste partijen roepen maar dat ze nooit met de PVV willen regeren, die negeren dus wat een groot gedeelte van Nederland wel wil. Is zeggen dat je een democratische partij bent en dan vervolgens dit democratisch gevolg negeren ook geen kiezersbedrog? Daar heb je natuurlijk ook een heel sterk punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jelle: als iemand op een andere partij stemt wil dat niet zeggen dat ze expliciet niet op de PVV stemmen. Het is echt niet zo dat 81% van de mensen absoluut niet wil dat de PVV in de regering komt. Je stemt VOOR een partij, niet TEGEN een partij in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeel heeft in mijn ogen hierin zeker ook een goed punt alleen we kunnen niet ontkennen dat ongeveer 1,4 minjoen nederlanders wel op de PVV hebben gestemd. Ik vraag me nu alleen af of er nu een groep mensen is die spijt heeft van zijn/ haar keuze omdat de heer Wilders de AOW leeftijd als breekpunt heeft genoemd en dit nu weer heeft ingetrokken.
Dus hoe democratisch is het als je iets als breekpunt bestempeld, dit jou een boel extra stemmen oplevert en dit vervolgens weer intrekt.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het zo is gegaan, maar ik kan me indenken dat een aantal Nederlanders zich nu toch wel in zijn/ haar hemd voelt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2moniekie: diegenen die op Wilders hebben gestemd hebben niet alleen om het (breekpunt) AOW standpunt op hem gestemd. Er zijn meer partijen waarop ze dan hadden kunnen stemmen. Ik denk ook niet dat het veel extra stemmen heeft opgeleverd, dat zal nooit de doorslag hebben gegeven om wel of niet op de partij te stemmen. Vergelijk het met bijvoorbeeld het breekpunt van het CDA: de hypotheekrente aftrek. Vrijwel alle (toekomstige )huizenbezitters zullen tegen het morrelen aan de hypotheekaftrek zijn, maar toch was dat kennelijk niet genoeg reden om CDA te stemmen. Overigens heeft Wilders, zo denk ik (dus geheel subjectief), de AOW waarschijnlijk alleen als breekpunt genoemd omdat anders de discussies met hem alleen maar over integratiebeleid zouden gaan. Hij wilde duidelijk maken dat er meer is en dat hij dus ook over meer zaken een mening en standpunt heeft. Anders was hij waarschijnlijk al in de discussies/debatten uitgesloten van alles door andere partijen. Misschien was het niet nodig geweest om het een breekpunt te noemen, maar daardoor kreeg hij wel de aandacht om eens over andere onderwerpen te kunnen spreken. Helaas is de media anders niet in hem geinteresseerd, dan gaat het alleen maar over integratie etc.
Het lijkt mij kiezersbedrog ja omdat hij gisteren nog verkondigde dat het voor hem een breekpunt zou zijn.
Als kiezer kun je hier (juridisch ofzo) weinig tegen doen lijkt me behalve bij de volgende verkiezingen niet op in dit geval de PVV stemmen.

Toegevoegd na 4 uur:
Het doet me denken aan "veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven"

Overigens hebben andere politici er ook wel een handje van om 'te schuiven met de waarheid'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is geen kiezersbedrog. Iedereen weet, of kan in ieder geval weten, dat politici één groot toneelstukje opvoeren. Ze beloven van alles voor de verkiezingen maar als eenmaal verkozen zijn zijn ze hun beloftes weer vergeten. Het is één grote poppenkast en iedereen doet er leuk aan mee. Politici als de acteurs, de media die er verslag van doet als een veredelde Idols. De spanning die men in de weken naar aanloop van de verkiezingen opbouwt, it's all part of the game!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vandaag verkiezingen zou houden en de mensen wisten dat Wilders zijn breekpunt zou laten varen, dan zouden velen niet op de PVV stemmen, dus inderdaad kiezersbedrog.

N.B.
Hoofddoekjes waren bij de coalitie-besprekingen van de
Gemeente Almere een breekpunt en de AOW op landelijk niveau niet. Dit moet iedereen toch vreemd vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja absoluut, ik kan geen reden bedenken waarom afstand nemen van een erg belangrijk standpunt, wat zelfs een breekpunt (!) was, binnen een dag na de verkiezingen geen kiezersbedrog zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard is het kiezersbedrog.

(De vraag naar feitelijk kiezersbedrog is niet te beantwoorde, dat bestaat volgens mij niet. Daarom leg ik maar uit wat ik er van denk.)

Als je, ook al is het een breekpunt, een standpunt bij onderhandelingen moet prijsgeven, dan is dat begrijpelijk, hoewel lastig te verkopen.

Als je dat de dag na de verkiezingen ongevraagd doet met één van de speerpunten van je campagne, dan neem je je kiezers niet serieus, dan mogen je kiezers zich serieus genomen voelen.

Je kunt er niets tegen doen.

Kiezers van de PVV wel, die kunnen volgende keer gewoon op een echte Politieke Partij stemmen.
rose
13 jaar geleden
Volgens mij wordt met een breekpunt bedoeld: Dit is zo belangrijk, op dit punt geven wij absoluut niet toe.
Tegen dit bedrog is helaas niets te doen.
Een troost,als hij door dit bedrog in de regering komt, kun je hem binnen 2 jaar weer wegstemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dit is de normale gang van zaken binnen de pvv, heel normaal, mensen en religie beledigen, en je eigen volk voorliegen. Zonde van al die verloren stemmen, maar goed diegene die daar op gestemd hebben, hebben dat gedaan omdat zoiets toch wel stoer is tegenover vriendjes en vriendinnetjes die net mogen stemmen! He kijk mij ik stem pvv, kan het niet laten me rot te lachen, hoe deze kiezers, zich nu al afvragen. En we dachten dat Geertje voor ons op zou komen! Wordt nog veel leuker nu hij echt wat zetels heeft, en er geen ruk mee uit zal voeren! binnen jaartje gaan we weer stemmen!