Waarom worden de sirenes van ambulance, politie en brandweer door elkaar gebruikt?

Bijna altijd als ik een ambulance, politiewagen of brandweerwagen hoor rijden, hebben ze hun sirene aan. Elk van de drie heeft een eigen sirenegeluid, maar waarom worden ze toch alledrie door elkaar gebruikt, zodat je bij een politiewagen bijv. de sirene van een ambulance hoort? Is dat niet juist verwarrend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Volgens mij ben jij dan toch echt degene die ze door elkaar haalt. Ik woon inmiddels een dik jaar aan een drukke weg waar minimaal eens per dag een willekeurige sirene langskomt en weet dus uit ervaring dat vooral politie en brandweer weliswaar veel op elkaar lijken, maar dat ze toch echt alle drie anders klinken. De ambulance kun je het makkelijkst onderscheiden, die klinkt als ta-tu-ta-tu ta-tu-ta-tu, wat zich met een beetje fantasie laat vertalen als "hij leeft nog steeds, hij leeft nog steeds".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Sinds hier in de buurt 's nachts een eng grote brand is geweest herken ik de sirene van een brandweerauto ogenblikkelijk. Die is echt anders dan de sirene van een politie-auto en die van een ambulance. Het is niet te hopen dat het jou eens zal gebeuren, maar als jij ook een keer op één van de drie wacht leer je het geluid vast ook goed kennen! Dat is dan een geruststellend geluid: hij komt eraan dus de hulpverleners staan op het punt hun diensten te verlenen.
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan je nu nog onderscheiden van elkaar.
Maar in 2014 is dat voorbij en hebben al de hulpverleners dezelde sirenetoon .
En zo weet je ook niet meer welke hulpverleners de sirene aan heeft staan.