Welke tips heb jij voor het oplossen van de kredietcrisis?

Er zijn al veel vragen gesteld over de oorzaak van de kredietcrisis en ook interessante antwoorden gegeven. Maar hebben jullie ook tips die bijdragen aan de oplossing van de kredietcrisis? Tips voor individuen, voor Nederland en voor de wereldproblematiek zijn allemaal welkom - we kunnen immers niet genoeg oplossingen bedenken! En deze vraagbaak van bovengemiddelde intelligentie kan volgens mij zeker een productieve bijdragen leveren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Aanpassen van onze levensstijl is een goede basis voor veranderingen.

Belangrijk is verder dat we het samen oplossen in Europa en ook komen tot wereldwijde afspraken. Met de verkiezingen in het verschiet zou ik zeggen stem in ieder geval op een partij die positief kijkt naar Europese samenwerking en zich ook wil inzetten om met elkaar de schouders er onder te zetten. Nederland stelt zich steeds provincialer op in Europa en daar worden we met elkaar niet beter van.

Een ander aspect dat ik las op www.leap2020.eu is dat we in de wereld toe moeten naar een nieuwe reserve munteenheid die de Dollar gaat vervangen en die moet worden samengesteld uit alle grote munteenheden. De Euro zou er gebaat bij zijn als we ons daar in de EU hard voor maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit zijn slechts dagelijkse tips, net als de zuinige tips tegen het broeikaseffect. Maar alle kleine beetjes helpen!
1. Koop geen rommel die niet nodig is. Dit is een goede oplossing voor de crisis, maar ook goed voor je huis, want er is minder rommel, dus je voelt je gemakkelijker thuis. Tenzij je een obsessie voor rommel hebt ..
2. Wees zuinig met het vervoer. Pak niet zomaar de auto met boodschappen doen, maar denk na: Ik kan toch ook met de fiets gaan?? Vooral als je 2 auto's hebt, denk aan de logistiek. Rijd niet onnodig.
3. Doe met boodschappen ook wat rustiger aan. Onnodige calorieen heb je namelijk ook niet nodig ! (dat is een dubbele zin : S)

En zo kun je er wel meer bedenken. Je kunt het ook groter zien: Als land bezuinigen, maar daar heb ik niet veel verstand van hoor!!! Ja! Misschien moeten ze voor voetbalspelers wat minder betalen, dat slaat nergens op.. ik heb net bij Levensbesch. geleerd dat de sport zo onder druk komt te staan!
Maar dat is weer een ander verhaal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zou je dat allemaal doen? Zo lang er in 1 kwartaal nog 10 miljard gespaard kan worden door de bevolking moet je, je afvragen waar het grote probleem ligt van economische teruggang?
Mijn principe is dat de crisis vanzelf weer over waait als we gewoon normaal geld blijven uitgeven, want geld moet rollen. En niet alles oppotten op spaarrekeningen, want daarmee draaid de consument de economie de nek om...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- niet meer geld lenen; geef geen geld uit wat je niet hebt. Leef dus niet boven je stand. Koop geen huis waarvan je de hypotheek maar net kunt betalen, en ga niet op vakantie als er een reorganisatie aankomt. Dat soort logische dingen.
- Op staatsniveau denk ik dat er absoluut niet te veel geld uitgegeven moet worden aan het tegengaan van de kredietcrisis, want die bedragen zijn toch veel te klein om echt iets uit te maken, en daarnaast is het niet perse in ons voordeel om de bestedingen terug naar vroegere niveau's te brengen.
Wel denk ik dat er geld nodig is voor omscholing van werklozen en dergelijke projecten, en voor de garantie van spaartegoeden. Investeringen om bedrijven te behouden die anders failliet gaan lijkt me onzin. Verruiming van de regels m.b.t. werkverkorting daarentegen is weer wel nuttig om zo korte periodes van teruggang te kunnen overbruggen.

Zowel huishoudens als de overheid moeten naar mijn mening stoppen met geld uitgeven wat ze niet hebben. Niet perse hand op de knip houden, maar gewoon niet op de pof leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel; kredieten afschaffen!
Bedrijven zouden zich niet meer zo afhankelijk van aandelen en hun -houders moeten maken. Allemaal gebakken lucht.
Kijk maar naar Rabobank; het bewijs dat het niet aan het instituut bank ligt, maar aan de wijze waarop een bedrijf zichzelf financiert.
Nu moet iedere belastingbetaler dokken voor het genomen risico. Maar als het goed gaat zien we noppes.
Bedrijven zijn intern voornamelijk bezig met het oppoetsen van de boekhouding om de cijfertjes richting aandeelhouders te laten glimmen. Da's allemaal buitenkant. Zet de klant en het personeel nou eens voorop en zie dat het beter gaat, op eigen vermogen dan wel.

Toegevoegd op 28-05-2009 21:42:09
oja, en bedankt voor de vraag. dat lucht op :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrij simpel. Niet negatief denken, we moeten gewoon met z'n allen weer gaan kopen als vanouds. We worden door de media naar mijn idee volkomen onterecht zo angstig gemaakt, dat veel mensen daardoor in een soort van "oppotmodus" gaan. Iets wat je dus eigenlijk niet wil, want de economie heeft juist een impuls nodig, geen teruggang. Dus mensen, luister eens wat minder naar de politiek en de media en geef het geld uit. Zo slecht hebben we het echt nog niet (uitzonderingen daargelaten, daar ben ik me van bewust).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met z'n allen weer gewoon doen als voor de crisis en ons niet gek laten maken door de media.
De spaartegoeden weer aanspreken en uit gaan geven.
Er is een ongekend hoog spaartegoed in Nederland.
Iedereen die nog werk heeft is er nog steeds geen euro op achteruit gegaan, eerder op vooruit!
We laten ons gewoon het moeras in praten.
Geniet van het leven voordat het misschien echt slecht wordt.
Sorry voor de werkelozen onder ons, die hebben het minder, maar dat was voor de crisis ook al zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die groep was jaren geleden een stuk groter ,zonder de crisis.
Of was er toen ook een crisis?
Is er niet altijd wel wat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jaren '70 en '80 waren ook niet echt economische vooruitgang...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nu toch nog lang niet slechter dan de jaren70 en 80? Maar ik weet dat niet zo goed meer.
Heel goed nadenken en kijken welke bedrijven en activiteiten baat hebben bij deze tijden, er sterker uitkomen, die nieuwe waarde creeerende activiteiten kunnen verzinnen. Daarin investeren!

De econoom Schumpeter noemde een crisis 'creative destruction'.
Mensen, middelen en kapitaal worden uit de nietmeervoldoende-waarde-creerende activiteiten vrijgemaakt (faillissementen) en worden na nadenken opnieuw ingezet voor nieuwe waarde creatie.

Ik ben me bewust van het feit dat wat goed is voor de maatschappij, niet fijn kan zijn voor een individu. Je zal je baan maar kwijtraken of je geld.... dat is niet fijn!!

In het groot werkt het WEL de goede kant op....

Dat verschil individu-maatschappij zie je al in het klein. Je leerde van je moeder dat je spaarzaam moet zijn (als individu) want dat is goed.
Maar als iedereen spaarzaam was, zou de hele economie knarsend en piepend tot stilstand komen. Wat slecht is voor de maatschappij.

We moeten dus even door de zure appel heen, maar alles wordt (weer) mooier:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een economische crisis is het gevolg van het feit dat wij de cybernetica van het economisch proces niet begrijpen. en onvoldoende beheersen.

Zoals een automobilist die niet goed stuurt bij tijd en wijlen een ruk aan het stuur moet geven. Of zoals de storm de dooie takken van de bomen moet blazen.

Een crisis is zo'n ruk aan het stuur of zo'n storm.
Een crisis zorgt ervoorl, dat een hoop overbodig vet wordt weggesneden en dat de zwakke broeders worden verwijderd uit het systeem.
In de politiek werkt dat helaas niet zo.

Leve de crisis......