Dat geld wordt door Nederland geleend op de internationale kapitaalmarkt. De rente die hiervoor door Nederland betaalt wordt, is slechts 3 procent omdat Nederland als betrouwbaar land niet veel rente hoeft te betalen. Het wordt aan Griekenland uitgeleend tegen 5%, omdat er een risico is dat dit geld niet allemaal terug komt.
Griekenland kan het niet eigenhandig op de internationale kapitaalmarkt lenen, omdat het daarvoor niet kredietwaardig genoeg wordt geacht.

Het komt er dus op neer dat, als Griekenland zich aan de afspraken houdt, Nederland er wat aan kan verdienen.
Maar als Griekenland zich niet aan de afspraken kan houden, dan heeft Nederland een verlies ter grootte van het bedrag dat Griekenland niet kan terugbetalen. Hoe hoog dat is, is koffiedik kijken.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 duidelijk antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, behalve wellicht een linkje naar http://www.z24.nl/economie/europa/artikel_137423.z24/Nederland_hoopt_te_verdienen_aan_Griekenland.html
NL leent dit geld tegen 1,5% op de kapitaalmarkt, en leent het voor 5% weer uit.

Andere antwoorden (11)

Uit o.a. jouw en mij knip. Dus je hoeft niet blij te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geknipt antwoord. Hier was ik al bang voor. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga ze zelf sponseren in augustus, lief hè offer me helemaal op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er heen gaat, weiger de btw. Die heb je al betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whahaha Jeroen :)
Dat moet om belastinggeld gaan, dus als je binnenkort een accijns de hoogte in ziet schieten, of dat er ineens alsnog kilometerheffing komt dan weet je waar het aan besteed wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belastinggeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow GV verwijder maar weer, net te laat HETZELFDE antwoord gegeven, dank u!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt zelf ook verwijderen MrYellows.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een goed antwoord MrYellows, alleen een paar seconde te laat maar dat is je vergeven :) +1 voor de moeite
Ik heb vandaag al een paar keer langs zien komen op de tv, dat Nederland het leent tegen 3 % , en dan uitleent aan Griekenland tegen 5 %. Ik geloof alleen niet alles, wat er op de tv gezegd wordt door ingewikkeld pratende hotemetoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weetje nog, IJsland had geld van ons geleend, nou dat geld kan direct naar Griekenland toe als IJsland dat ooit nog terug betaalt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van ons hard gewerkte centen!
zonder ons werkende mensen is nederland niks!
zoals geld inzamelen voor haiti dat die ene man dat bedrag zou verdubbelen heel leuk en aardig maar dat bedrag wat verdubbeld is is ook onze belasting.
ze zeggen er is werktekort en geldtekort in nederland maar wij vragen er niet om maar worden wel de dupe ervan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een nieuwe millieu belasting uit onze zak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat leent NL op de kapitaalmarkt. we kunnen daaraan verdienen, als de Grieken netjes de lening af betalen. wij als Nederlanders kunnen deze kans vergroten door massaal naar Griekenland op vakantie te gaan. het is er in ieder geval warmer dan in IJsland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van jou zuurverdiende zwetende , zwoegende uren werk waaraan je dan weer zo`n enorm groot percentage naar de belasting ziet gaan, die het vervolgens doodleuk in een bodemloze put (lees : Griekenland) gooit.

Maar troost je; zo gaat t al eeuwen , en dat zal zo blijven met deze regering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het gat in de begroting. Dat heet Europese solidariteit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verbaast mij erg dat er maar 11 keer een antwoord hierop gegeven is! Ik erger me helemaal kapot aan die mannetjes die de zure centjes van de nederlanders maar verdelen aan landen die zelf een grote puinzooi ervan hebben gemaakt...als ik veel te veel schuilen maak..komt griekenland mij dan helpen? nee denk het niet he!
als je hier bij de voedselbank terecht komt dan doen de heren meneren in den haag de oogjes dicht ...want dat zien ze niet ( haha!) het zal wel je eigen schuld zijn dus die los je dan ook maar zelf op.
nee wij nederlanders moeten heel hard lopen om iedereen die geld nodig heeft bakken geld toe te schuiven..WIJ hebben toch zat!
ik leg straks mij portemonee op tafel..iedereen die dan geld nodig heeft die kan dan pakken..misschien ..heel misschien blijft er nog iets over voor mij en mijn gezin!
ik vindt het echt belachelijk! wie zo ver boven hun stand wil leven moet ook maar op de blaren zitten!
Tuurlijk als ze altijd netjes en verstandig met de schatkist zijn omgegegaan kun je best elkaar helpen maar zoals het altijd in griekenland gegaan is .....nee ik ben het er dan niet mee eens.
laat ze maar eens meer aan de eigen inwoners van nederland kijken..daar is ook echte armoede en die mensen kunnen stikken en de hand ophouden bij familie of vrienden die ze willen helpen...nee dát is een lekker gevoel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de Griekse mentaliteit anders is dan de West-Europese wil nog niet zeggen dat het daarom incompetent en geldverspillend is. Het IMF en de Europese Unie zetten niet zomaar geld aan de kant voor lidstaten in nood. Angela Merkel bijvoorbeeld heeft lang tegengewerkt in de onderhandelingen om Griekenland uit de financiële put te halen.