Als je onder in vloed van alcohol ongeluk maakt en de ambulance belt betaal je die dan zelf?

Ik ging met een vriend zaterdag avond op 25/26 januari uit met een vriend .
Wij hadden best wel veel alcohol op ma we moesten thuis komen.
Dus ik besloot terug te rijden (Spijt) op gegeven moment toen ik reed was er een weg versmaling. Ik zag het Niet dus reed tegen een stoeprand aan. Me auto kiepte op dus we lagen op onze zij ik vroeg eerst me vriend hoe het met hem ging.hij vertelde dat het wel "ging" ik zo oke we klommen de auto uit en duwde hem overeind en maakte dat we weg kwamen met de auto.
Ik zag dat aan zijn kan de ramen kapot waren en de deur Niet meer dicht wouw. Ik zag dat hij kei erg bloedde wouw na het zieken huis rijden.
Ma vertrouwde de auto Niet meer. Dus stopte ik in een straatje en belde de ambulance in plaats daar van kwamen er 5politie auto's!!!
Ik schrok er van werd meteen in boeien geslagen voor me vriend kwam er een ambulance ma ik werd al na het cel gebracht.
En ze vroegen of ik drugs/alcohol had gedronken/gebruikt ik zij Dat ik alleen 2 glazen op had en dus wouden ze een bloed test afleggen en net waneer ze de spuit wouden prikken besloten ze een blaas test te doen
De uit slag was 1,5promile en ik als beginnen de bestuurder mag Eigenlijk ma 0,2 promile dus kreeg na 10 werkdagen een brief dat mijn rijbewijs was in gevorderd voor 2 maanden alleen als ik in die 2 dagen Niet in aanraking met de politie kom (zal wel lukken) ma er stond niks over un boete over het rijden onder in vloed,weg rijden na een ongeval,over de ambulance en de 5 politie autos

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik kan je verhaal een beetje moeilijk lezen, maar wees blij dat je alleen een ambulance hoefde te bellen, en geen lijkwagen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je vriend was gewond, de ambulance kwam voor hem, dat jij gebeld hebt was terecht. Alhoewel jij schuldig bent aan zijn verwondingen wordt dit betaald uit zijn zorgverzekering. Haal dit nooit meer uit, er had ook iemand kunnen oversteken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje off-topic, maar over een paar jaar kun je ermee lachen:p Bel de volgende keer gewoon een taxi trouwens.
Summo
10 jaar geleden
Wat een rare suggestie, het is nu niet om te lachen, het is om te huilen, en dat blijft het. Ik hoop dat VS er met schaamte op terug kijkt over een tijdje en niet lachend, en op zijn best blij is dat het relatief goed is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Summo.
Met alcohol (7 x de maximale hoeveelheid) achter het stuur, een ernstig ongeluk veroorzaken. Vervolgens de auto rechtopzetten, en met dezelfde hoeveelheid alcohol weer verder rijden?. Jij bent een gevaar voor anderen. Die stoeprand had ook een voetganger kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En belachelijk dat je "maar" 2 maanden rijontzegging hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is voor 2 maanden ingevorderd dan zal dus ook de rechtszaak zijn.
dan volgt dus de boete en gezien het een puntenrijbewijs betreft een hele lange rijontzegging of hopelijk een intrekking van het rijbewijs, en de EMA is ook verplicht in dit geval.
En het letsel van je vriend kan je nog heel duur komen te staan hij en of zijn verzekering kan jouw aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten

Antwoorden (2)

het kost je vriend enkel het eigen risico van de zorgverzekering. dus 350€ in 2013.

verder niets. gedronken, stoned enz of niet, maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zorgverzekering kan een claim indienen bij uw aansprakelijkheidsverzekering voor de auto. Deze zal er vervolgens voor kiezen alle schade op u te verhalen zoals in de voorwaarden van de verzekering gebeurt bij rijden onder invloed, zonder rijbewijs etc.

Justitie houdt verder uw rijbewijs voor tenminste twee maanden in. Daarbovenop zal nog een boete komen of dagvaarding. Die boete loopt maar zo tussen de 1000 en 10.000 euro.

Daarnaast kom je nu in aanmerking voor het alcoholslot programma van het CBR. Dat betekent dat u de keuze krijgt tussen 5 jaar geen rijbewijs en dan opnieuw afrijden of een alcoholslot in een auto laten inbouwen. Dit programma kost de eerste 2 jaar minimaal 3000 euro. Ook worden alle andere categorieën behalve de bromfiets ongeldig verklaard tot het einde van het programma.

De 800 euro die een ambulance kost zijn nog de minste zorgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens mocht de zorgverzekering geen claim indienen kan je vriend wel de kosten van zijn eigen risico bij jou neerleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag is iemand van de jeugreclasering langs gekomen omdat ik nog geen volwassene ben (17) krijg ik geen geld boete ma werk straf
Spraken van geluk