Waarom wil Zwitserland niet bij EU?

Het land heeft een goede afspraken gemaakt met de omringende landen en kan de EU welvaart brengen, denk ik. Waarom treedt Zwitserland dan toch niet toe?

6.9K
paulus811
2 jaar geleden
En ze hebben groot gelijk. Zwitserland is een van de meest welvarende landen ter wereld. Het scoort in alle statistieken erg hoog, zonder aan de torenhoge lasten van de geldverkwistende EU te moeten meebetalen.

Het beste antwoord

In december 1992 stemde een meerderheid van de Zwitserse bevolking tegen de door de Zwitserse regering voorgestelde toetreding tot de Europese Economische Ruimte (EER), een interne markt van EU- en EVA-landen. (EVA = Europese Vrijhandelsassociatie)
De Zwitserse politici zijn in meerderheid voor toetreding tot de EU. Deze meerderheid ziet de Zwitserse, op export aangewezen economie niet tot overleven in staat zonder aansluiting bij de EU. De minderheid van de politici vreest met toetreding tot de EU een einde van de traditionele Zwitserse politieke onafhankelijkheid en neutraliteit te moeten accepteren.
De Zwitserse bevolking was het eens met de minderheid van de politici.
Bron: Winkler Prins encyclopedie
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bevolking wil(de) het niet. In Zwitserland waren de meningen op het moment van stemmen, tientallen jaren geleden, verdeeld maar overwegend negatief. Ongeveer 50,3 procent van de bevolking was ‘eurofoob’.
Anderen vinden dat Zwitserland een grote kans heeft laten lopen. Als we naar de cijfers kijken, is dat niet zo. De economie is sterk en ook de financiën zijn gezond. Ten opzichte van andere Europese landen zijn weinig burgers werkloos.
Zwitserland en de unie hebben door de jaren heen wel allerhande afspraken gemaakt. Daardoor maakt het Alpenland in de praktijk deel uit van de gemeenschappelijke Europese markt. De Zwitsers onderhandelden sinds 2018 over een breed verdrag met de EU. Daarbinnen zouden aflopende afspraken worden verlengd en nieuwe een plaats krijgen.
Tegen het verdrag liepen echter steeds meer Zwitsers te hoop. Het zou de Zwitserse soevereiniteit aantasten. De regering in Bern probeerde daarom allerlei uitzonderingen op de EU-regels te bedingen. Zo zouden EU-burgers in Zwitserland niet zomaar aanspraak kunnen maken op een verblijfsvergunning of sociale zekerheid en wilde Bern de Europese rechter buiten de afspraken houden. Maar daar wilde Brussel niet aan.
SimonV